Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Waters Widgren TBWA kniper Kelda

Publicerad: 16 april 2008, 18:03

Kelda lämnar Leo Burnett efter ett nära tio år långt samarbete. Varumärket ska lanseras i Danmark och Finland och nu väljer Arla Waters Widgren TBWA.


Magdalena Gerger är marknadsdirektör på Arla

”Vad gör du när Kelda gör jobbet?” är frågan som Arla och Leo Burnett har ställt under större delen av 2000-talet.
– Sedan dess har det hänt en del på marknaden, färdigmatssegmentet har exploderat och man måste kommunicera mer än att det bara är bekvämt, säger Michaela Wickman, produktansvarig på Arla Foods.

Under varumärket Kelda finns matlagningsgrädde, färdiga såser och soppor. I februari relanserades sortimentet med nya förpackningar och namn. Gamla formen med varumärkesnamn i versaler centrerat över förpackningen har bytts ut mot vänsterställd skrivstil där exempelvis sparissoppan numera heter ”Amazing asparagus” och fiskditon ”Fabulous fish”. Nya produktnamnen har tagits fram tillsammans med byrån Food & Friends.
– Men vi får backa på grädden som vi döpte till ”Laga mat”, den får heta matlagningsgrädde igen, säger Michaela Wickman.

Gamla formen gjordes av designbyrån Kingston. Nya formen är signerad brittiska PI Global.
– Hade det enbart varit en svensk relansering hade vi inte behövt en Londonbyrå, säger Magdalena Gerger, marknadsdirektör på Arla.

Arlateamet kallar projektet Kelda 2.0 i och med en lansering i Danmark och Finland där konceptet färska soppor och såser i tetra inte finns i färskdisken än. Därför krävdes en ny brief och ny byrå. Fem byråer bjöds in i pitchen, inräknat innestående byrån Leo Burnett. Waters Widgren TBWA blev den nya byrån.
– De har verkligen visat oss att de har den strategiska kapaciteten som krävs för att samtidigt ge Kelda ett lyft i Sverige som vi lanserar Kelda i Norden, säger Magdalena Gerger.

Kelda köpte reklamutrymme i Sverige för 8,8 miljoner kronor brutto 2007 enligt Sifo Reklammätningar, men budgeten kommer att öka nu i och med lansering på fler marknader.

Waters Widgren TBWA pitchade med ett nordiskt team, med representanter från danska och finska TBWA. Stockholmsbyrån kommer dock att vara huvudbyrå. Per Olholt är kundansvarig projektledare.
– Vi har vårt första arbetsmöte i morgon och ska tillsammans hitta en plan framåt. Det finns stora skillnader mellan de nordiska länderna när det gäller ”bekvämlighetsmat” så det gäller att göra rätt snarare än snabbt, säger han.
– Hatten av för Kelda och Leo Burnett som visat mod och bra sak i sin tidigare kommunikation. Nu har det hänt en del på marknaden och det är dags att ta ett steg vidare, fortsätter Per Olholt.
I arbetsgruppen på Waters Widgren TBWA finns Niclas Norström, Calle Dalin, Kalle Widgren, Annika Molnar och Erika Hellström.
Waters Widgren TBWA:s nya Keldareklam kommer att synas tidigast efter sommaren.

Maria Lindholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.