Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

We Are More tar större plats på byråkartan – och räds inte lågkonjunkturen

Publicerad: 5 Juli 2019, 12:25

Under året slog Göteborgsbyrån We Are More ihop sju byråer till en men lyckades trots det undvika röda siffror. Under 2019 har man dessutom redan omsatt mer än vad man gjorde under hela 2018. "Min upplevelse är att kommunikationsintensiteten hos alla kunder ökar." säger vd:n Johan Gronowitz.


Ämnen i artikeln:

We Are More

De senaste åren har Göteborgs byråvärld genomgått något av en generationsväxling. Tidigare profiler som Fredrik Jerlov, Magnus Valentin och Stefan Gustafsson har antingen lämnat branschen eller gått vidare till olika konsulttjänster. Även flera ledande profiler på Forsman & Bodenfors har stämplat ut. I deras ställe har nya förmågor kommit in medan byråer som Stendahls flyttat fram sina positioner.

En av de relativa nykomlingarna i Göteborg är We Are More, som startade upp sin verksamhet 2013. Sedan starten har man haft en ordentlig tillväxt och under 2018 valde man att slå ihop den tidigare kommunikationsgruppen till ett enda bolag. Omstruktureringen har slagit något mot byråns lönsamhet, som stannar på 0,4 procent, men förhoppningen är att man genom en enhetlig byrå både ska kunna samarbeta bättre och tillfredställa kundernas behov på ett bättre sätt. Omsättningen landade slutligen på 72 miljoner kronor.

– När vi startade tror jag inte marknaden var redo för det mer holistiska erbjudandet men de senaste åren har vi märkt att kunderna blir mindre och mindre intresserade av enskilda kommunikationsinsater. Samarbetet mellan de olika byråerna fungerade heller inte riktigt som vi hade önskat, något jag tycker vi fått rätsida på nu, säger Johan Gronowitz, vd på We Are More.

Under året fick fullservicebyrån in kunder som Coca-Cola, Mölndal Energi, European Tour och för Volvo Cars närvaro i samband med event som Vasaloppet och Volvo World Golf Challenge. I år har man även fått det strategiska huvuduppdraget för fastighetsbolaget Balder, ett bolag med en omsättning på sju miljarder kronor.

– Min upplevelse är att kommunikationsintensiteten hos alla kunder ökar. En stor fördel för oss är att det blivit svårare och svårare att hitta räckvidd i traditionella medier vilket gör att man hittar andra typer av upplägg med exempelvis sponsorskap och andra aktiveringar. Då tillfaller dessutom en större delen av intäkten oss som konsulter istället för att gå till det aktuella mediet, fortsätter Johan Gronowitz.

För att kunna fortsätta utvecklas i samma takt och stå redo för en eventuell lågkonjunktur menar han dock att man framöver måste se till att höja lönsamheten. Innan 2018 hade man i flera år en vinstmarginal på mellan tre och fem procent. Helst skulle Johan Gronowitz se att man nådde upp till en stabil nivå omkring tio procent.

– Det handlar inte om att ägarna ska kunna plocka ut mer vinst utan om att ha en stabilitet i bolaget. Hittills i år, där vi redan nu omsatt lika mycket som under hela förra året, ligger vi omkring sju. Det är fortfarande inte tillfredsställande men affären är sund och vi har omstruktureringskostnaderna bakom oss.

Just lågkonjunkturen är någonting som många inom byråvärlden oroar sig för. Den nuvarande högkonjunkturen har varit ovanligt lång och inte sedan finanskrisen 2008 har marknaden svalnat. Samtidigt menar Johan Gronowitz att rädslan ibland tenderar att vara överdriven.

– Behovet av att kommunicera kvarstår fortfarande. Det beror dessutom på vilken typ av kundbas du har, vissa branscher är mer känsliga för lågkonjunktur än andra. Men det är fortfarande så att vi ska bo någonstans, äta någonstans och ha nya kläder. Med den kundbas vi har i dagsläget känner jag mig trygg i att vi har den bredden.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

We Are More

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.