Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Webben i fokus när Volvo nylanserar

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

På lördag öppnar Volvo upp sin sajt som ska lansera nya bilen Volvo XC90. Det ovanliga med denna kampanjsajt är att all kommunikation som Volvo gör i lanseringskampanjen syftar till att få in folk till sajten. Och det är bara där man kan se hur den nya bilen ser ut.


Kampanjen och idén till den är framtagen av Forsman & Bodenfors. F&B ansvarar numer bara för Volvo i Sverige och Norge och det är här som den annorulnda kampanjlösningen kommer att genomföras. På övriga marknader kommer lanseringen att ske på ett mer traditionellt sätt.- Sajten är helt klart huvudmedium i lanseringskampanjen. Alla traditionella medieslag har till syfte att leda in till sajten, säger Björn Jutendahl, chef för marknadskommunikationen på Volvo Personbilar.Varför väljer ni att göra det så här?- Genom våra erfarenheter av internet som medium. Två år i rad har vi har haft "Expedition Volvo Cross Country" och där har webben haft stor betydelse. Vi vet att målgruppen använder internet och att det funkar. Det är en lansering av en helt ny bil och då behövs det ett helt nytt sätt att göra det på.- Vi har lagt mycket energi på att göra en sajt som är unik i sitt slag. Kunden får göra en resa på sajten och kan samtidigt fördjupa sig i bilen. Det roliga med webben är att man kan erbjuda frödjupningsmöjligheter som man inte kan i andra medier.Är det även lite av ett experiment för att prova mediet?- Nej, i och med att vi har så god erfarenhet så är jag så säker jag behöver vara för att fatta ett sådant beslut. En lansering är ett kritiskt ögonblick.Sverige är den första marknaden som den nya bilen kommer att lanseras i. XC90 är en så kallad SUV (Sports Utility Vehicle) med plats för sju personer.Sajten kommer att stödjas med tv-reklam, print och en massiv utomhusinsats. Tv-spotarna och printdelen kommer dock inte att visa hur bilen ser ut. Det måste man gå till sajten för att uppleva. Med ett undantag. Bilen premiärvisas lördagen 23 november och dagen innan kommer man att visa bilen i morgonpressen för att locka till ett besök hos den lokala bilhandlaren.Kampanjen är stor men jämfört med Volvos mest populära modeller är det en liten lansering.- Det är mindre i pengar räknat men sannolikt är det den mest spännande bilen vi har och därför är den viktig som imagedrivande för varumärket, säger Björn Jutendahl.Volvos målsättning är att sälja 2 000 XC90 i Sverige det första året.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.