Nyheter
Webbyrå kampanjar mot FRA
Publicerad: 27 juni 2008, 14:13
Webbyrån Starring gör gemensam sak med Fria Tidningen. Målet – att FRA ska drunkna i känslig e-post som fastnar i filtret. På en snabbproducerad kampanjsajt kan man hitta en rad olika terrorist-termer som kommer att fastna i FRA:s filter.
En dag efter att riksdagen hade röstat igenom den kontroversiella FRA-lagen hade man klart för sig hur kampanjen skulle se ut.
Nu har webbyrån Starring och Fria Tidningen släppt kampanjen ”Hej FRA”. På en sajt på internet kan man klippa ut text, med innehåll som FRA:s filter kommer att reagera på, och klistra in den i mejlsignaturen. Målet är att så många som möjligt ska skicka mejl med känsligt innehåll för att lagen ska bli resultatlös.
– Vi tyckte att det var så många som bara snackade. Men vi vill ju gärna skapa aktiviteter på nätet. Det här är en sorts digital olydnad, säger Starrings creative director Fredrik Lundgren till Resume.se.
I mejlsignaturen finns ord som ”al-Fatah”, ”brevbomber” och ”Hizbollah”. Man kan slumpa fram en rad varianter för att filtret inte ska kunna anpassas alltför lätt.
– Jag sympatiserar verkligen inte med terrorister. Men det här är en lag som faktiskt kör över grundlagen, när det gäller meddelarfriheten. Dessutom tror jag inte att de som verkligen sysslar med den här verksamheten är så korkade att de skickar information i okrypterade mejl, säger Fredrik Lundgren till Resume.se.
Kommer ni själva att använda texten i era signaturer?
– Absolut. Nu satt jag på webbmejlen och fick inte med signaturen, men sedan ska vi göra det.
Arbetsgrupp
Fredrik Lundgren - Creative Director, Mattias Cederfeldt - Art Director,
Mia Robertsson - Copywriter, Marlene Hernbrand - Produktionsledare, Johan Sahlen – Teknisk projektledare