Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Welcom dubblar förlusten

Publicerad: 24 Juni 2019, 08:20

Joakim Brinkenberg är vd på Welcom.

Under 2018 dubblade Welcom förlusten i jämförelse med året dessförinnan. Vd Joakim Brinkenberg lyfter fram kundtapp och för stora omställningskostnader.


Ämnen i artikeln:

Joakim BrinkenbergWelcomIntersportRud Pedersen

I september 2017 fick Welcom nya ägare i form av Rud Pedersen där även King Street PR och IT-konsulterna Our Studio ingår. Trots det var 2018 var ett tufft år för byrån. Under året minskade Welcom omsättningen till 27,4 miljoner kronor, att jämföra med 29,6 året dessförinnan. Samtidigt dubblades förlusten till -1,8 miljoner kronor (-904). Även byråintäkten gick ner till 19,3 miljoner kronor (19,7).

I förvaltningsberättelsen skriver Welcom att organisationen under året har justerats för att "öka kompetens inom digitala kanaler och sociala medier". Samtidigt skriver byrån att man i "huvudsak" har samma uppdragsgivare 2018 som 2017. Kunder som tillkommit under året är bland annat Arbetsgivarverket och Tulip. Kunder som försvunnit är bland annat Intersport och Cycleurope.

– 2018 var ett år då vi jobbade med fortsatt omställning. Omvärlden förändras och det gör vi också. Rud Pedersen köpte en majoritet av Welcom i september 2017 och vi fick tack vare det möjlighet att ligga lite tidigare i våra förändringar och inte agera lika försiktigt, utan kunde vara mer offensiva. Det betyder att vi inte gjorde ett tillräckligt bra resultat 2018, säger Welcoms vd Joakim Brinkenberg till Resumé.

– Vi vill såklart alltid vara lönsamma, men samtidigt ligger det här i vår plan då vi går mot en större digitalisering. Dessutom sker just nu en synkronisering mellan de olika bolagen i gruppen för att få ett starkt nordiskt erbjudande. Så vårt resultat är inte tillräckligt bra, men det är enligt plan, fortsätter han.

Vad ligger bakom siffrorna?
– Dels handlar det om några kundtapp, men framför allt är det omställningskostnaderna som är för stora. Men så är det när man ställer om. För Welcoms del är resultatet inte tillräckligt bra, samtidigt bidrar vi med värden till hela gruppen, som går bra på det stora.

Hur ska ni agera för att vända utvecklingen?
– Vi är nu fler som har digital spetskompetens och har en väldigt stark och naturlig koppling till pr i allt vi gör. Det betyder bland annat att vi har bytt ut vissa roller men även att medarbetare har utvecklat sin kunskap. Vi ser att 2019 kommer bli ett bättre år.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.