Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Westander hyllar sågningen av pr-handboken: "Hög igenkänning"

Publicerad: 30 Augusti 2019, 12:07

Arbetets kulturchef Johannes Klenell står för sågningen som Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander, hyllar.

I veckan blev Westanders "Pr-handboken 2020" rejält sågad i en recension i tidningen Arbetaren. På Westander råder det dock inga sura miner, tvärtom tycker vd:n Patrik Westander att Arbetet lyckas sätta fingret på ett par allvarliga branschproblem.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Pr-branschen har bland allmänheten inte det bästa av rykten. Många misstänker pr-konsulterna för att agera i det dolda och att de inte sällan tar bra betalt för sina tjänster.

I onsdags publicerade Johannes Klenell, kulturchef på tidningen Arbetet, en bokrecension där han ger luft åt sin avoga inställning till pr-byråer. Boken som recenserades var "Pr-handboken 2020", en kortare handbok utgiven av pr-byrån Westander. Byrån har sedan länge gett ut en årlig utgåva av boken som totalt tryckts i 230 000 exemplar.

Men hos Klenell föll den inte i smaken. Kulturchefen sågar alltifrån den språkliga nivån till vad han uppfattar som uppmaningar till att dra ned på transparens. Speciellt bränner det till gällande Westanders tips om att ringa snarare än mejla redaktioner.

"Nej. Nej. För guds skull, nej. De enda som ringer till redaktioner är Granskning Sverige, ryska desinformatörer och helt vanliga galningar. Bli inte en av dem. Vi har nog! Det är aldrig, jag repeterar aldrig, läge att ringa och sälja in något du lika gärna kan maila om." skriver Klenell.

I recensionen blandar Klenell mer humoristiska inslag med seriös kritik mot en bransch han menar urholkar demokratin och som dränerar det offentligas plånböcker.

"På det hela taget gör förmodligen inte PR-Handboken 2020 någon större skada än att ett par mellanskakiga intetsägande svenska kommuner får för sig att betala Westander några miljoner skattekronor per år i hopp om att förvandlas till Linnéa Claesson. Men vissa tips är direkt fatala." skriver Klenell och syftar på tips som han upplever uppmanar forskare att gå utanför sina expertområden.

Pr-byrån Westander har i veckan befunnit sig på kick-off och enligt vd:n Patrik Westander möttes recensionen av både skratt och igenkänning.

– Det är inte varje dag man i en och samma text blir jämförd med både amerikanska Tea Party-rörelsen och svenska högerextremister! Personligen älskade jag formuleringen "De bankar med varje tillhygge inom räckhåll in budskapet att de inte konkurrerar med lågt pris utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare", skrattar Patrik Westander och fortsätter:

– Skämt åsido kan man inte vara omtyckt av alla. Johannes Klenell är dessutom föredömligt öppen med vad han är ute efter, att bränna ytterligare en bro till pr-samhället som han skrev i sociala medier.

Patrik Westander menar att recensionen inte påverkar vare sig honom eller byrån nämnvärt och att han upplever årets utgåva av boken som den bästa hittills. Att recensionen fått uppmärksamhet ser han bara som positivt.

Samtidigt menar han att boken sätter fingret på en allvarligare fråga – den bristande transparensen inom pr-branschen.

– Det förekommer alldeles för lite kritisk granskning av branschen i allmänhet och det är en viktig demokratifråga, speciellt när det kommer till byråer som jobbar med lobbying. I dagsläget kan man anlita en pr-byrå för att påverka politiska beslut i det fördolda. Att lobbyuppdragen inte redovisas öppet och därmed inte kan granskas är ett stort demokratiskt problem, säger Patrik Westander.

Frågan om transparens är något som präglat pr-branschen länge. I branschorganisationen Precis förs löpande diskussioner om hur praxis bör se ut.

– Det finns många byråer som vill se ökad öppenhet, men också de som håller väldigt hårt på sekretessen. På Westander vill vi inte heller ha fullständig transparens, eftersom vi vill värna om den grundlagsskyddade rätten att fritt bilda opinion, ta kontakt med politiker och påverka politiska beslut. Däremot tycker vi det är viktigt att branschen har en uppförandekod som gör det möjligt att granska oss.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.