Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Where the fuck is the sky"

Publicerad: 2 Februari 2012, 10:49

Filter med chefredaktör Mattias Göransson i spetsen slår nya rekord

Orvesto Konsument släppte idag sina siffror som bland annat visar att reportagetidningen Filter ökat med hela 33 procent till en räckvidd på 93 000 läsare: – Vårt upplägg bygger på en snigelmodell. Vi satsar inte på några stora reklamkampanjer eller något sådant, utan djungeltrumman gäller, säger Filters chefredaktör Mattias Göransson.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentMattias GöranssonFilterOffsideTobias Regnell

Han är inte tagen på sängen över siffrorna, utan hade redan i förväg sett att siffrorna såg mycket bra ut för tidningen:
– Jag hade nog räknat med att vår tillväxttakt skulle avstanna lite  tidigare än vad den har gjort. Men vi har sett samma utveckling som för  vår andra tidning Offside. Det vill säga att vi ökar med cirka 1 000 nya  köpare per nummer, säger Mattias Göransson.

Man brukar ju säga att the sky is the limit. Är det så för Filter tror du?
– Jag skulle nog snarare säga where the fuck is the sky, haha, säger Mattias Göransson.

Han  och Tobias Regnell startade Filter våren 2008.  Duon hade ett snack med  Martin Jönsson på Svenska Dagbladet som gick ut på att ambitiösa  reportagetidningar brukar nå ett tak någonstans vid 25 000. Detta låg  även i linje med Mattias Göranssons uppfattning:
– Vi skapade en organisation som bygger på att tidningen skulle sälja i 25 000 exemplar, säger han.

Idag säljer  Filter i cirka 45 000-50 000 exemplar per nummer, tidningen har 24 000  prenumeranter och så sent som i höstas sålde två nummer i hela 14 000  exemplar.

Orvest Konsuments senaste undersökning visar att Filter har en räckvidd på 93 000 läsare, det vill säga fler än en  person kan läsa en och samma tidning.

Mattias Göransson är  visserligen inte förvånad över siffrorna, men han är betydligt mer  förvånad över att en reportagetidning kan få så många läsare i Sverige:
– På det sätter är jag både  förvånad och positivt överraskad över vår utveckling. Det är inte så  dåligt om man tänker på att det är två nobodys från Göteborg som ligger  bakom det hela, säger Mattias Göransson.

Filter ligger idag i duons förlag Offside Press.

Bolaget  har ett brutet räkenskapsår (sista april). Då omsatte företaget cirka  30 miljoner kronor och hade en vinst på nära 3 miljoner kronor.

Mattias Göransson vill inte gå in på några framtida prognoser. Inte minst för att han ser sig själv som en "ekonomisk idiot".

Förlaget  har idag 15 anställda, varav fem jobbar med Filter, fem med Offside och  sista fem personerna utgörs av företagsledning, marknad med mera.

Varför tror du egentligen att ni har fått en så stark utveckling för Filter?
–  Jag talade med en tjej på SVT som jobbar med olika dokumentärfilmer. De  har över en miljon tittare oavsett vad det handlar om. Så det verkar  finnas ett sug efter dokumentära berättelser. Inte minst i takt med att  många andra medier är snabbare, säger Mattias Göransson.

Han tror visserligen att efterfrågan på längre reportage är evig, men det uppstår ett tomrum som tidningar som Filter kan fylla.

Allt  började egentligen 1999.

Han och Tobias Regnell satt på ett  frilanskontor. När den sistnämnas uppdragsgivare, Månadens Affärer, lades  ned kom man fram till att det ändå måste finnas ett utrymme för det  långa reportaget.

Duon slogs också av att tanken att det saknades en riktig fotbollstidning i Sverige:
–  Vi planerade två olika idéer, men Tobias trodde att en reportagetidning  skulle bli svårsåld. Vi valde därmed att satsa på Offside i stället,  säger Mattias Göransson.

Men efter att grabbarna gjort Offside i  flera år började det rycka i fingrarna.

Då tog duon på nytt upp sin  gamla idé om en reportagetidning.

Resten är, som man brukar säga, historia.

Vad blir ert nästa steg med Filter?
–  Vi har funderat mycket. Vi har lagt väldigt mycket fokus på tidningar  så nu ska vi arbeta med vår hemsida så att vi släpper skämmas för den.  Vi börjar med Offside, sedan tar vi Filter i höst, säger Mattias  Göransson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.