Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Winnerbäck används i ölkampanj mot sin vilja: ”Jag gör inte reklam”

Publicerad: 3 april 2019, 06:24

Lars Winnerbäck uppmärksammade reklamfilmen på Instagram.

Foto: Poltikerveckan Almedalen

Artisten Lars Winnerbäck kräver att Eriksberg plockar ner reklamkampanjen där hans namn används, Telia hotas efter hijabkampanj och Ardalan Shekarabi kritiseras av mediebyråchef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Det är i en reklamfilm för Eriksberg som artisten Lars Winnerbäcks namn förekommer. Kampanjen rullades ut för nästan ett år sedan i konceptet "En god historia". I reklamfilmen"Från noll till dur" berättar gitarrbyggaren att han haft Lars Winnerbäck som kund.


Men nu reagerar artisten. I ett inlägg på Instagram skriver Winnerbäck att han inte gett företaget sitt godkännande.

"Just nu förekommer mitt namn i en reklamkampanj för Eriksbergs öl. Jag har inte gett mitt godkännande för det, det skulle jag aldrig göra. Jag gör inte reklam. Mitt namn är inte till salu."

Carlsberg säger att de ska plocka ner reklamfilmen som fortfarande ligger uppe på Youtube.

– Det måste bygga på ett missförstånd. Har vi inget godkännande så har vi ingen avsikt att fortsätta sända den. Vi ska självklart se till att göra rätt för oss, säger Carlsbergs kommunikationschef Henric Byström till Aftonbladet.

Telia utsatta för hot efter hijabreklam
Telias Oslokontor utsattes för ett hot under tisdagen med anledning av en av bolagets reklamfilmer. I filmen visas en kvinna med slöja som kastar sin hijab och uppmanar tittarna att vara trygga, fria och sig själva. Enligt Nettavisen har reklamenreklamfilmen genererat flera klagomål och Telia Norges kommunikationschef Kristian Fredheim säger till nättidningen att hotet är direkt kopplat till reklamkampanjen.

Youtube uppges ignorera spridningen av olämpligt innehåll
Enligt källor till Bloomberg ska Youtube ska ha ignorerat de anställdas uppmaningar om att radera olämpligt innehåll på plattformen, i strävan mot ökat engagemang bland användarna. Bloomberg ska ha intervjuat över 20 tidigare och nuvarande anställda, som ska ha kommit med olika förslag utan att ha fått gehör från ledningen.

Hård kritik mot ministern efter kraven på spelreklamen
I förra veckan gick konsumentminister Ardalan Shekarabi ut med att han inte är nöjd med de åtgärder spelbranschen presenterat kring spelreklamen. I SVT:s Agenda krävde han att bolagen skulle presentera ett initiativ för självreglering av reklamen. Johan Eidmann på Bizkit Havas ger inte mycket för ministerns utspel. Byrån har gjort en analys med hjälp av MMS över vilka bolag som köpt mest reklam i tv hittills under 2019 och det visade sig att ATG och Svenska Spel står för 70 procent av den 13-procentiga ökningen

– Det är lätt att plocka politiska poäng när folk i allmänhet inte har koll på läget, säger Johan Eidmann till Di.

WPP öppnar stort campus i Amsterdam
Efter Omnicom och Publicis blir WPP det senaste holdingbolaget att samla verksamheterna i ett hus. Det sker i Beneluxregionen där 1500 anställda från 15 byråer ska rymmas i den 200 000 kvadratmeter stora byggnaden "Amsteldok". Det rapporterar AdWeek. Enligt WPP hänger beslutet samman med en global modell som nätverket ska implementera på flera regionala marknader.

Facebook planerar att betala medier för kvalitetsjournalistik
Facebook är i utvecklingsfasen av en ny sektion för "hög kvalitativt" och "trovärdiga" nyheter. Det uppgav Mark Zuckerberg på måndagen. Lanseringen väntas ske i slutet av 2019. Sektionen kommer separeras från nyhetsflödet bakom betalvägg. Det innebär att Facebook kommer att betala publicister som delar sitt preimuminnehåll. Det skriver flera medier bland annat CNN.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.