Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

WPP-bossen ratar reklam i framtidsprognos

Publicerad: 27 april 2010, 06:27

Framtidens tillväxt finns i IT- och programvarutveckling. Inte i reklam och media. Det förklarade i går WPP:s koncernchef Sir Martin Sorrell för Londonbörsen.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellWPP

Sir Martin Sorrell.

Sorrell och WPP:s strategichef Mark Read berättade vid en sammankomst med bolagsanalytiker i City om sina relativt okända förvärv. Mellan tummen och pekfingret tror Sorrell att WPP investerat 1 miljard pund, 11 miljarder kronor, i teknikbolag de senaste tio åren.

Nu börjar investeringarna bära frukt. 40 av WPP:s kunder, däribland Ford och Dell, använder nu en ny programvara som samtidigt visar medieinvesteringar, kampanjresultat, marknadsundersökningar plus innehållsanalyser av sociala medier och CRM-data. Alla marknadsinsikter på ett bräde.
– Om ni funderar på åt vilket håll som marknadsföring är på väg är det här verkligen framtiden och vad kunderna borde efterfråga, sa Reas till analytikerna.

WPP har även inlett ett samarbete med Facebook där man ska utveckla teknik för annonsering.

Martin Sorrell som gärna är storslagen påpekar att WPP numera konkurrerar med IBM, Deloitte och Accenture som utvecklar liknande programvaror.
– Det här är en möjlighet, men liksom alla möjligeter blir de hot om man inte gör något med dom, förklarade Sorrell.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Martin SorrellWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News