Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 1 mars 2018, 14:45
Foto: World Economic Forum
Världens största byrånätverk, WPP, led under dagen sitt största aktieras sedan 1999.
Aktieraset, på 15 procent, innebär att WPP:s värde nu sjunkit med 25 procent det senaste året.
Raset kom efter att bolagets vd, sir Martin Sorrell, meddelade investerare att vinsten det kommande året kunde komma att bli så låg som fem procent samtidigt som han inte väntade sig någon tillväxt. Den låga vinstsiffran ska ställas mot analytikernas förväntningar på omkring 15 procent.
De låga tillväxtsiffrorna kommer efter att storkunder som Unilever håller tillbaka på marknadsföringskostnader samtidigt som varumärken ofta går direkt till Google och Facebook för sin marknadsföring. Även konkurrenten Publicis Groupes aktie backade med 6,1 procent.
– I dagens klimat kommer de byrånätverk som kan erbjuda simpla och flexibla strukturlösningar för att leverera effektiva lösningar, och därigenom tillväxt, till sina kunder att vara de som lyckas, berättade han enligt Bloomberg.
I Sverige äger WPP bland annat GroupM, Maxus, Mindshare, SCPGrey, Kantar SIFO och Hill+Knowlton.