Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

WPP strukturerar om – tusentals får lämna

Publicerad: 11 december 2018, 09:55

WPP:s vd Mark Read.

Foto: Pressbild

Världen största byrånätverk vill förenkla sin organisation och fokusera på att hjälpa sina kunder med kreativ transformation. Därför väljer man att säga upp 3500 tjänster och lägga ned 80 kontor.


Ämnen i artikeln:

WPP

Sedan grundaren Sir Martin Sorrell tidigare i år tvingades lämna WPP har det skett en rejäl omställning för världens största byrånätverk. Den nya vd:n Mark Read har bland annat slagit ihop reklambyrån JWT med den mer datadrivna byrån Wunderman. WPP:s aktie har, precis som de övriga byrånätverkens, fullkomligt kraschat och bara under 2018 har den tappat en 40 procent av sitt värde till följd av nedskruvade tillväxtprognoser och tappade storkunder. På den svenska marknaden ingår byråerna GroupM, Burson Cohn & Wolfe, SCPGrey, Mindshare och Hill+Knowlton i WPP-nätverket.

Nu meddelar WPP nedskärningar om 3500 tjänster och en nedläggning av cirka 80 kontor. Under dagen kommer WPP att presentera en mer fullständig rapport om sina framtidsplaner för aktieägarna. Nätverket kommer dock att anställa närmare 1000 kreatörer, vilket gör att nettonedskärningarna landar på 2500 tjänster. WPP har totalt cirka 135 000 anställda.

Förändringen kommer efter att Mark Read vill förenkla hur nätverket arbetar och skapa en organisation som är mer anpassad efter det digitala landskapet. Förändringen kommer att kosta WPP närmare 3,5 miljarder kronor, pengar de hoppas få tillbaka när organisationen blir mer strömlinjeformad.

LÄS MER: Skräcksiffrorna på börsen – hur påverkas de svenska byråerna av nätverkens fall?

– Vi vill ändra WPP:s position i grunden och erbjuda våra kunder ett smalare utbud av tjänster inriktade på kreativ transformation. Omorganisationen kommer möjliggöra ytterligare investeringar i kreativitet, teknologi och nya talanger som står redo inför framtida utmaningar, berättar Mark Read i ett pressmeddelande.

Tidigare i år kom rykten om att WPP skulle komma att styckas upp för att bli mer lättmanövrerat. Nätverket har också aviserat en försäljning av analysfirman Kantar, ett bolag som värderas till cirka 4 miljarder kronor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.