Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Wunderman visar upp skräpet på Östermalm

Publicerad: 23 April 2009, 14:07

Yes we can – plocka upp hundskiten efter oss. Nu har Östermalmsborna fått nog av sitt eget skräpaktiga beteende. Wunderman ska med en ny kampanj skapa en självsanerande vi-känsla i stadsdelen.


Den som någon gång promenerat på Östermalm har säkert även noterat att statsdelen förmodligen är den mest hundskitsfrekventa i huvudstaden.
Det är en iakttagelse som även kan backas upp statistiskt. Varje dag hamnar i genomsnitt 217 kg glasspapper, hundbajs, burkar, tetror, matrester och fimpar utanför papperskorgarna på Östermalm, enligt stadsdelsförvaltningen.

Men skräphögen kan snart vara ett minne blott. Östermalms Stadsdelsförvaltning har gett Wunderman uppdraget att skapa en antinedskräpningskampanj inför våren och den stundande sommaren.

Med olika grepp ska Wunderman bland annat  lyfta fram Humlegården, Tessinparken och Gustav Adolfsparken som stadsdelens egna ”finrum”, som har alla invånare har ett kollektivt städansvar för.
Men greppet är det omvända: istället för att visa en upp skyltar över en typisk ekologisk fauna visar Wundermans skyltar en skräpfauna.

– Vi kan alla göra en insats mot skräpet, säger Daniel Svensson, AD på NMW.  Genom att fokusera på parkerna och öka värdet på dem hoppas vi att det också stärker varumärket Östermalm som helhet. Och konceptet Tillsammans är väldigt skalbart.

Kampanjen fortsätter hela våren och sommaren i lokala medier, på webben och med ett flertal event och riktade aktiviteter, bland annat i samarbete med lokala  näringsidkare.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare, Östermalms Stadsdelsförvaltning:
Anders Lindgren och Sandra Lind  

Arbetsgrupp på NMW:
Projektledare - Henrik Hansson, AD - Daniel Svensson, Copy - Katrin Gähler ,  
Produktionsledare – Ulrica Brodd Johansson / Camilla Oksa

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.