Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Yee-haa följer nyhetsflödet

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

I morse startade webbkampanjen för den nya lotten Yee-haa på Aftonbladet.se. Så fort toppnyheten ändras, ändras också budskapet i annonsen. (UPPDATERAD)


I dag toppar Aftonbladet.se med att Göran Persson får nytt förtroende att bilda regering, sedan miljöpartiet ger honom stöd. Bland annat tack vare torskfrågan.Torsk är också ingångstemat i den första annonsen för Yee-haa, längre ned på sajten. "S åkte på torsk men klarade sig ändå", lyder texten. Resultatet av ett speciellt samarbete mellan reklambyrån Shout och redaktionen på aftonbladet.se.- När toppnyheten ändras får vi besked om det från webbredakationen, och vad den nya nyheten handlar om, säger Fredrik Ganslandt, creative director på Shout. Då ändrar vi genast i annonsen till något som knyter an till artikeln.Den första annons skapades klockan fem i morse, strax efter det att redaktionen lagt ut artikeln. Koncepet för annonserna - och för lotten - är att alla kan få en andra chans. I skrivande stund ligger morgonens nyhet fortfarande kvar, vilket gör att även annonsen ser likadan ut. Men en hel del ändringar lär det bli. Annonsutrymmet - och samarbetet - är bokat fram till och med måndag. Då är det i stället premiär för lotten, och en annan kampanj blir aktuell.Lotten Yee-haa är en produkt från företaget Folkspel, som med denna breddar sitt sortiment. Folkspel är annars mest känt för Bingolotto.Arbetsgrupp på Shout är Fredrik Ganslandt, creative director, Marcus Hessel, ad, Peter Roane, copy, Joakim Hökegård, projektledare och Fredrik Thornander, webbdesigner. Uppdragsgivare är Thomas Olsson på Folkspel.Efter att denna artikel först publiceras hör Fredrik Ganslandt av sig igen. Han modifierar då sin beskrivning av förloppet till följande:- Naturligtvis är det inte fullt så bra att Aftonbladets nyhetredaktion låter oss "smygläsa" deras story. Däremot har vi ett samarbete med Aftonbladets webbavdelning som tillåter oss att ändra bannern hela tiden under dagens lopp, i takt med att Aftonbladet.se byter nyhet.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.