Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ylva Bergqvist

Publicerad: 9 Oktober 2008, 13:56

Ylva Bergqvist, marknadschef på Åhléns, som är en av de nominerade i 101 marknadschefer. Enligt henne är den framtida utmaningen konjunkturen.


Ylva Bergqvist.

Vad är bra reklam?
– Reklam som hittar hem känslomässigt, stärker varumärket och skapar försäljning.

Egen reklamfavorit, förutom den egna?
– Carlsberg – som förmedlar känslan och styrkan i sitt varumärke utan att prata om produkten specifikt.

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar det senaste året?
– En konsekvent kommunikation där vi förstärker vår position genom att visa styrkan i mångfalden.

Har ni förändrat sätten att kommunicera eller tänker ni göra det?
– Nej, vi fortsätter att bygga kommunikationen på ”Tusen Möjligeter”.

Kampanjer som har varit viktiga?
– Finns ingen enskild kampanj, vi är totalt sett kampanjintensiva och verkar i flera olika branscher, det viktiga är och har varit att i alla olika kommunikationsutspel - dagspress, utomhus, dr, lojalitetsprogram etcetera. – bygga ”Tusen Möjligheter”.   Att med en glimt visa både det förväntade men också något oväntat i all kommunikation exempelvis Jan Guillou eller Eric Gadd i en annons för heminredning.

Några förändringar i mediemixen framöver?
– Vi fortsätter att jobba i traditionella kanaler samtidigt som vi arbetar mer med internet och sms. Fortsatt satsning på varuhusen.

Internet, vad gör ni där?
– Banner och affiliateannonsering samtidigt som vi arbetar mycket med en fortsatt utveckling av vår egen webbplats som har en starkt ökande besöksfrekvens.

Nya kanaler som ni håller ögonen på? Eller vad vill du pröva?
– Det är givetvis viktigt att hålla ögon öppna för alla nya kanaler vilket vi gör men vi fortsätter också att experimentera i traditionella medier. Till exempel platssidor som överlägg i populärpress eller riktiga produkter i Abribustavlor.

Utmaningar framöver?
– Att i en period av lågkonjunktur nå ut i en allt mer intensiv och hårdnande konkurrens och ta marknadsandelar.

Saker i omvärlden som påverkar?
– Konjunkturen, ökad konkurrens.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– Samma nivå.

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– En komplex roll där det handlar om att få alla kanaler att samverka så att ett plus ett blir tre och se till att alla kampanjer verkligen når hela vägen ut i varuhusen.  Det handlar också om att internt tydliggöra hur varumärket totalt sett stärks på bästa sätt.

Om ett år, var befinner ni er då?
– Vi har ytterligare befäst vår position och tagit marknadsandelar

 Reklambyrå: King
 Mediebyrå: Mindshare
 Pr-byrå: Har ingen fast
Investeringar 2007: 119 miljoner kronor brutto

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.