Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Yougovs lotterier får Novus lämna branschorganisation

Publicerad: 13 februari 2013, 08:01

Torbjörn Sjöström

– YouGovs lotterier är bara droppen som fått bägaren att rinna över, säger Novus VD Torbjörn Sjöström om varför Novus lämnar SMIF.


Ämnen i artikeln:

YouGovNovus

Undersökningsföretaget Novus har beslutat att lämna den svenska branschorganisationen SMIF. Orsaken är, enligt Torbjörn Sjöström, att SMIF inte håller sig till sina egna stadgar och regler.

– Det finns problem i vår bransch som SMIF inte är intresserad att diskutera, säger Torbjörn Sjöström. Lotterifrågan är bara droppen som fått bägaren att rinna över.

Upprinnelsen till bråket inom branschorganisationen är medlemsföretaget YouGovs användande av lotterier för att rekrytera medlemmar i företagets paneler. Om du går med i deras paneler och svarar på frågor kan du vinna priser. Novus menar att det är ett brott mot svensk lag, eftersom alla lotterier kräver tillstånd, vilket YouGov saknar.

Men SMIF menar att eftersom det är Yougovs moderbolag som anordnar lotterierna och att lotteriinspektionen, som varit mycket kritisk mot verksamheten, lagt ner sin förundersökning, så finns det ingen anledning att undersöka om Yougov brutit mot brasnschorganisationens stadgar.

– Ett företag får naturligtvis verka i Sverige så länge man håller sig till svensk lag, säger Torbjörn Sjöström men en branschorganisation måste ju ändå hålla sig till sitt eget regelverk.

Novus har därför bestämt sig för att lämna SMIF för att i stället gå in i den internationella branschorganisationen ESOMAR.

Men Torbjörn Sjöström menar att problemen går djupare än bara lotterifrågan. Han ifrågasätter hela systemet med självrekryterade paneler.

– Panelerna snedvrider undersökningarna, i synnerhet om man lockar deltagare med tävlingar, säger han. En del företag gör 20 undersökningar i månaden med sina paneler och får en svarsfrekvens på kanske 15 - 20 procent. De som svarar är då de som har som huvudsakligt motiv att vinna något. Och det säger sig självt att det inte går att få relevanta svar med ett sådant urval.

Men det finns en annan aspekt på panelerna som oroar Torbjörn Sjöström: manipulationsmöjligheten.

– Det är ganska lätt för en organisation uppmana sina medlemmar och sympatisörer att gå med i panelerna och att svara utifrån organisationens åsikter. Då kan man stärka sitt varumärke med en ganska liten insats.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

YouGovNovus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.