Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Your Majesty ser vändning i New York

Publicerad: 18 september 2009, 21:49

Vändning? Det har varit tufft för flera svenska byråer som försökt etablera sig på den amerikanska marknaden senaste åren. Your Majesty tillhör dem som har börjat se ljuset.


James Widegren och Jens Karlsson grundade Your Majesty för snart tre år sedan.
Jens Karlsson beskriver byrån som hälften reklambyrå, hälften produktionsbolag, med inriktning mot digitala medier.

I amerikanska branschmedier har Your Majestys grundare porträtterats som en del av den svenska digitala invasionen i byråvärlden i New York. Nyligen utsågs också Omma Magazine Jens Karlsson till en av branschen ledande kreatörer under 2009, en utmärkelse som tidigare bland annat förärats danske Lars Bastholm, i dag global digital chef på Ogilvy.

Men finanskrisen har slagit hårt mot den amerikanska reklambranschen senaste året. Och många svenska digitala byråer som satsade på att öppna kontor i New York har dragit ned på planerarna eller helt enkelt inte genomfört dem.

Det har heller inte varit en dans på rosor för Your Majesty, men byrån börjar ändå se ljuset i tunneln.
– Det har helt klart varit skakigt, och vi själva har fått jobba otroligt hårt genom nedgången. Några månader var osäkra, men tack vare etablerade kontakter tog vi oss igenom den period när andra svenska byråer tvingades slå igen portarna. De känns som återhämtningen har påbörjats vi behöver snart anställa igen, säger Jens Karlsson.

Vad har ni lärt er sedan starten för snart tre år sedan?
– Det låter kanske som en klyscha, men man lär sig något nytt så gott som varje dag: alltifrån nya strategiska insikter till vilka kunder man ska undvika. Vi har gjort en del lärorika misstag. Och trots att vi varit i USA och New York under ganska många år och fått solida kontakter med både branschfolk och potentiella kunder tror jag att vi underskattade vad som krävdes för att bli ordentligt etablerade.

Många vittnar om att byråkrisen har varit djupare i USA än i Sverige – även Jens Karlsson:
– Jag inbillar mig att det är lite kämpigare här än i Sverige av den enkla anledningen att marknaden är betydligt större. Lika hårt som vi fick kämpa för att bli etablerade, lika hårt måste vi nu anstränga oss för att överträffa kundernas förväntningar. Som anställd kan bli du kickad med 15 minuters varsel, samma sak kan hända med kunden du jobbar med. Därför lägger vi ned mycket tid på kundvård. Det krävs hela tiden att man gör ett väldigt bra jobb, men den personliga relationen ar oerhört viktig.

Vilka samarbeten har ni med byråer i Sverige?
– Vi har genomfört projekt med Forsman & Bodenfors för Volvo och Great works för Level Vodka. Men överlag har det varit alldeles för lite svenska samarbeten, men har vi nyligen börjat snacka med några byråer i Stockholm om nya projekt. Vi hade planer på att starta en fullbemannad byrå förra året, men på grund av det ekonomiska laget blev vi tvungna att skjuta på det. Nu är planerna avdammade igen och vi är i full färd med att länka in Stockholm i vårt nät, som för tillfallet består av vårt New York-kontor och ett helt nyöppnat i Utrecht, Holland

Tuffa tider – tuffa killar. Jens Karlsson & James Widegren. Foto: Your Majesty

Jens Karlsson om några av byråns aktuella kampanjer

Nestlé Waters - Born Better
Mitt i den rykande debatten om att vatten på flaska förgiftar naturen släppte vi en kampanj för Nestlé. Vi fokuserade på fördelarna med Nestlé waters på ett ytterst enkelt satt. Tre olika miljöer förgyller flaskan och låter användaren utforska naturen och hitta anledningar att hålla sig till Nestlé som ett bättre alternativ.

SharkWeek on Discovery Channel
En otroligt kul kampanj tillsammans med Campfire. Kampanjen började med att vi skickade riktig flaskpost till en rad inflytelserika bloggare och nätkändisar. Flaskposterna, i form av burkar, innehöll band annat ett par blodiga surfshort, ett handskrivet brev från andra världskriget, ett silversmycke med en bild på den käraste och ett blodigt hundkoppel. Burkarna relaterade till verkliga händelser där folk dött på grund av hajar. De innehöll ledtrådar som ledde till varumärkeslösa sajten FrenziedWaters.com,  med massor av andra ledtrådar och kopplingar till bland annat Facebook.
Kampanjen låg ute anonymt i tre veckor innan besökarna omdirigerades till Discovery Channels hemsida.

True North Snacks
En av de största kampanjerna som körs i hela i USA. Det är en tävling för i första hand medelålders damer, med en uppmaning till dem att skicka in en story om vad de gör för att bidra till ett bättre samhalle. Vi jobbade tillsammans med Strawberry Frog  och visualiserade lekfullt tusentals stories som skickats in.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.