Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Yourlife – vinnaren

Publicerad: 18 februari 2011, 07:30

En riktigt bra tidning. Men också ett helt nytt sätt att göra tidning. Först kom webben och nätverket, sedan kom eventen, först därefter kom tidningen. YourLife är vinnare i Tidskriftsallsvenskan 2010.


Ämnen i artikeln:

Carina NunstedtYourlifeTidskriftsallsvenskan

Carina Nunstedt, chefredaktör för Yourlife, och hennes redaktion tar emot priset, utdelat av Resumés chefredaktör Viggo Cavling.

Under förra året kom ett 60-tal nya tidskrifter och oneshoots ut på svenska tidningsmarknaden. Efter ett tufft tidskriftsår 2009 märks det att det lossnat en aning i nysatsningar bland de stora och små förlagen och mediahusen.

2010 års tidskriftsskörd har bedömts av en jury som bestått av medieentreprenören Henrik Frenkel, Carats printchef Frida Åberg, Appelbergs redaktionschef Maria Westman, tidningskonsulten Olle Lidbom och Resumés chefredaktör Viggo Cavling.

Juryn tog först fram en lista på tio tidskrifter som det stod emellan. Och de funderade en del på trender under tiden:

Henrik Frenkel: ”Vinnarna i Tidskriftsallavenskan speglar olika tidsfenomen. Ingen av de här titlarna är den andra lik. En trend vi sett under året är att förlag med starka varumärken bryter ned tidningar till mindre titlar. En annan trend är att nischerna blir allt smalare. Snart får vi tidningen Flugfiske för vänsterhänta…”

Maria Westman: ”2009 handlade det mer om omvärld och sociala frågor, nu 2010 är det mer finans och ekonomi bland titlarna”.

Frida Åberg: ”Och allt mer guider. Som blir biblar för de intresserade på ett specialområde. Här ser vi flera exempel på guider som görs i tidskriftsformat och blir roligare2.

Juryn om YourLife:
Henrik Frenkel: ”Ett väldigt bra magasin, det är ett proffsigt hantverk. Dessutom är tidningens tillkomst intressant, det började på webben med ett nätverk, sedan tillkom evenemang och sist kom tidningen. Normalt gör man ju tvärtom. Den här tidningen har i stället växt fram ur ett nätverk”.
Frida Åberg: ”Det blir som att gå med i en klubb, det här är en tidning som är lätt att gilla. En stark tidning med jättebra innehåll som jag tror verkligen har hittat sina läsare”.
Viggo Cavling: ”Men fungerar det utanför Stockholm?"
Henrik Frenkel: ”Jo, men även i Arboga vill man vara som de som bor på Söder”.
Maria Westman: ”YourLife är intressant för den visar på ett helt nytt sätt att dra igång en tidning”.

2. Finansliv
Utgivare: Finans och Försäkring Tidning Sverige AB

Finansliv kom med sitt första nummer i september. En ny branschtidning som ges ut till 53000 personer inom bank, försäkring och finans.
Delvis ersätter Finansliv två tidigare fackförbundstidningar. Finansförbundet och försäkringsfacket FTF köper prenumerationer till sina medlemmar, men de siktar också på en växande skara externa läsare.
– Vi har fått ett otroligt bra mottagande bland läsarna och blivit flitigt citerade i andra medier. Även annonsförsäljningen har gått bra, säger chefredaktören Unn Edberg.
Hon har tidigare jobbat som chefredaktör för Civilekonomen och Chef, på Metro och som vd på A4.
– Utmaningen här var att starta en helt ny tidning och det i en bransch som saknat en branschtidning. Det finns affärstidningar som har ägarperspektiv, dagstidningar som har konsumentperspektiv, men de anställdas perspektiv har saknats.
Och Finansliv ska fortsätta utvecklas, inte så lite inspirerad av vad tidningen Chef gör.
– Vi kommer att utvidga och drar snart igång en seminarieserie. Vi ska också göra särskilda insatser mot de som är studenter med inriktning mot våra branscher med ett karriärnummer. Och vi ska satsa mer på egna undersökningar.

Juryn om Finansliv:
Frida Åberg: De sticker ut genom sitt sätt att sätta rubriker och är lite kaxigare. Tidningen känns modern, och det är en rolig satsning. Det här är en tidning med bredd.
Henrik Frenkel: Jag är jävig eftersom jag varit sparringpartner till redaktören. Men det är helt klart ett sätt att sexa till en bransch som uppfattas som tråkig. Och så ska en tidning fungera, målgruppen ska speglas så den uppfattar sig som vackrare än den i själva verket är.
Olle Lidbom: Det är väldigt kompetent gjort och medryckande.

3. Tidningen S
Utgivare: Bonnier Tidskrifter

Tidningen S har etablerat sig som en konkurrent till Svensk Damtidning och HäntExtra. Tidningen vill skriva om andra personligheter än dokusåpastjärnor och hoppas fortsätta växa.
–  Jag är glad och stolt över utvecklingen. Vi har redan gjort ett avtryck och blivit en tidning man pratar om. Vi har lyckats hitta ett hål på en redan proppfull marknad, säger tidningens chefredaktör Pamela Andersson.
Efter att Queen lades ner för ett drygt år sedan började arbetet att utveckla en ny tidning. Konkurrenskraftig nog att bli ett alternativ till jättarna inom svensk skvallerjournalistik. Resultet blev tidningen S – Stjärnor och snackisar.
Nu hoppas Pamela Andersson att tidningen ska växa under 2011.
– Min ambition är att fler ska köpa tidningen. Att folk ska fortsätta att förknippa tidningen med kvalité. Våra nyheter ska vara oumbärliga, säger Pamela Andersson.
Finns det några förebilder som tidningen S sneglar på?
– När vi gjorde S tittade vi på spanska Hola! Och amerikanska People. Vi ville göra en tidning där läsaren får sjunka ner i bilderna. Det är inte så vanligt i Sverige, här blir allt så snuttifierat. Man tar inte vara på bildens värde.
Vad är du mest stolt över efter första året?
– Att vi med en liten redaktion har lyckats skaka om i tidningshyllan. Vi började från scratch och konkurrerar med stora och erfarna redaktioner. Jag är stolt över min redaktion.

Juryn om S:
Frida Åberg: En massiv tidning med stora bilder och härliga kändisar!
Henrik Frenkel: De har lyckats gifta ihop kändisvärlden med affärstidningarna.
Viggo Cavling: Som Erik Penser sa: Är man i näringslivet måste man läsa skvallertidningarna.

3. DN Världen
Utgivare: DN

Med DN Världen ska läsarna få möjlighet till längre och djupare texter i ett allt snabbare nyhetsflöde.
Läsarundersökningar har visat att 8 av 10 DN-läsare är intresserade av utrikesnyheter. Pia Skagermark har med tiden märkt att det berättande reportaget allt mer fått stryka på foten till förmån för krigsrubriker och explosiva nyheter. Det var så idén till DN Världen kläcktes.
– Vi visste att våra läsare var intresserade av utrikesmaterial. Ofta är det de snabba och explosiva nyheterna som får genomslag. Med DN Världens format har vi möjligheten att verkligen satsa på ett gediget bildmaterial och längre reportage, berättar Pia Skagermark. 
Varför behövs DN Världen?
–  Vi lever i en oerhört komplex värld och det mesta som når ut är snabba och rappa nyheter. Det ska det också vara. Men vi måste också berätta om långsamma f örändringar, säger Pia Skagermark.

Juryn om DN Världen:
Frida Åberg: En tidning med de stora reportagen, från hela världen. Man lyfter fram sina korrespondenter på ett bra sätt och blir också lite mer personlig. En riktigt bra satsning!
Viggo Cavling: Världen har aldrig varit så global som nu, men när jag läser DN Världen känns det som att det fortfarande finns ett vi och dom.
Henrik Frenkel: Den är lite präktig på samma sätt som DN är det. Men alla morgontidningar söker efter ett existensberättigande och det här är ett bra sätt att utveckla något nytt. Speciellt gillar jag artikeln där man går tillbaka och berättar historien om en bild, i det här fallet fotografen Paul Hansen och berättelsen om Blodets torg.

5. Clas Ohlson Fixa själv
Utgivare: Clas Ohlson/ Spoon Publishing

Bygg- och fixatrenden har varit oerhört stark i konsumentledet i flera år. Fixa själv placerar sig i händerna på en växande skara av familjebyggare.

Fixa själv kom med första numret i april förra året.
–   Reaktionerna från läsarna har varit väldigt positiva. Framförallt från målgruppen kring 30+, där man hunnit skaffa ett eget hem att inreda och fixa i , säger chefredaktören  Moa Suominen.
Spoon Publishing gör tidningen åt Clas Ohlson, än så länge säljs den bara i Clas Ohlsons butiker.
– Från mars distribueras vi via Tidsam och kommer finnas hos de flesta tidningsåterförsäljare, vilket känns väldigt kul.
Fixa själv ska också vara en del av Clas Ohlsons sortiment. Syftet är att tidningen ska vara ett led i företagets affärsidé att förenkla vardagen praktiska problem.
– Men vi är en fristående redaktion. Fast självklart drar vi nytta av deras kunnande och deras experter.
Moa Suominen jobbade tidigare på Allt i hemmet, som också gjorde 101 nya idéer. På tidningskartan skulle hon placera Fixa själv mellan Gör-det-själv och Vi i villa.
– Vi gör en bred tidning som appelerar till både män och kvinnor i segmentet familjebyggare, som bor i både lägenhet och villa.
Konceptet med en Clas Ohlson är som gjort för att utvecklas på andra områden. Tidningen har från dag ett en plats i kassalinjen på företagets butiker. Och mer ska det bli.
– Första steget är att gå ut ännu mer i butikerna. Det handlar också om att utveckla erbjudanden i rabattform ihop med annonsörerna. Men nästa stora steg är att nå ut ännu bredare genom fler återförsäljare, säger Moa Suominen.

Juryn om Clas Ohlson Fixa Själv:

Henrik Frenkel: Den här tidningen fångar in något nytt, och det är spännande att den tar plats i kassalinjen så tydligt. Det verkar också vara en ny trend att rena kundtidningar söker sig till de kommersiella tidningsställen. Spännande!
Olle Lidbom: De gör en redaktionellt kompetens produkt och hittar samtidigt en ny affär för tidskriftsbranschen.
Maria Westman: En tydlig matchning med Clas Ohlsons varumärke. Tidningen är bra gjord.
Frida Åberg: En kul tidning, som har mycket matnyttigt. Skickligt att göra en så bra tidning om det egna sortimentet, som man också får kunderna att betala för, hatten av för en modig satsning.


Omgångens entusiast: Granturismo
Utgivare: R&D Media
Många vill ha en Maserati eller Jagga . Få har råd att köpa en. Men många bär drömmen. Nya tidningen Granturismo är som de själva säger "Bränsle för dina drömmar". 
– Man kan säga att den kommer ur en tidning vi tidigare gjorde som hette Sportbilen, som ibland gick med Auto Motor & Sport. När R&D Media sålde Auto Motor & Sport hade vi kvar Sportbilen och Classic Bike. Men vi ville göra något nytt och det blev Granturismo.
Men det är dyra bilar. Hur ser målgruppen ut?
–Visst är det dyra bilar, men alla bilintresserade vill drömma också. Vi försöker också vara lite tidlösa med både gamla och nya bilar. Men det är nog mest män som läser oss.
Första numret kom i september förra året. Hur går det?
– Det går väldigt bra. Namnbytet från Sportbilen har betytt en dubblad försäljning. Vi ser en positiv utveckling. Tyvärr har det varit lite kämpigt på annonssidan, genom Auto-affären fick vi byta annonsbolag vid årsskiftet.

Och det är ett gäng bilentusiaster som medverkar?

– Ja, när vi räknade vår samlade erfarenhet av att skriva om bilar passerade vi 100 år med råge. Vi ville göra en biltidning som den inte gjorts förut, säger Robert Petersson.

Juryn om Granturismo:

Frida Åberg: Det här är glöd i bilderna och i historierna. En entusiastisk tidning gjord av entusiaster – det känns och märks och man blir smittad!
Henrik Frenkel: I en tid när alla tänker kommersiellt är detta stor entusiasm.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.