Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Youtube krishanterar – IKEA stoppar annonseringen efter pedofilskandalen

Publicerad: 22 februari 2019, 06:45

IKEA senaste bolaget att dra tillbaka sin annonsering från Youtube, P&G bygger prototypstudio och Google mest "meningsfulla" varumärket. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Youtube har på några dagar tappat flera stora annonsörer sedan det avslöjats att pedofiler använt videtjänsten i sexuella syftet genom att titta på klipp på barn. Bland annonsörerna som lämnat finns AT&T, Nestlé, Epic Games (som öger Fortnite), McDonalds och Disney som nu har dragit in sin annonsering. Det rapporterar flera amerikanska medier bland annat The Verge.

Nyss stod det klart att IKEA pausar sin annonsering på Youtube under obestämd tid.

– Vi har tydliga rutiner för när sånt här uppdagas så redan i tisdags pausade vi våra reklamer som visas på Youtube, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea Sverige, till P3 Nyheter.

I dagsläget har Youtube har raderat över 400 konton och inaktiverat kommentarsfunktionen på miljontals klipp. I uttalanden har företaget påtalat att man tänker göra vad som står i deras makt för att lösa problemet. Youtube uppger vidare att bolaget har polisanmält vissa kommentarer och konton samt rapporterat till National Center for Missing and Exploited Children.

Som en del i krishanteringen har Youtube även skickat ut dokument till sina största annonsörer där de lovar ytterligare åtgärder för att skydda barn på plattformen.

En som är mer skeptisk och cynisk i sin syn på annonsörernas offentliga bojkotter av Youtube är Digiday-redaktören Brian Morrisey.

— Brian Morrissey (@bmorrissey) 20 februari 2019Every single "brand safety crisis" has proven advertisers talk tough and don't follow through in any meaningful way. Until they do, I put the brand safety talk -- and short term "boycotts" -- in the PR file.

Efter senaste brand-safety debatten under våren 2017 har Youtube satsat mer på mänskliga granskare och AI-driven innehållsfiltrering och fått annonsörer att komma tillbaka till plattformen.

Procter & Gamble lanserar prototyp-studio
Som ett steg att bli mer innovativa har världens största annonsör P&G byggt upp en prototyp-studio. Den nya enheten har redan tagit fram ett antal varumärken bland annat den tekniskt avancerade hushållsprodukten Airia. Innovationsporjektet är ett samarbete mellan FMCG-jätten ocg investmentboleget M13. Det rapporterar Campaign.

Google och PayPal världens mest "meningsfulla" varumärken
Att ha ett tydligt "why" är ett existensberättigande för både företag och konsultbolag. I Havas' globala studie "Meaningful Brands® 2019" som släpptes under torsdagen toppas Google och PayPal rankingen. Det rapporterar Campaign.

Listan nedan:

Google
PayPal
Mercedes-Benz
WhatsApp
YouTube
Johnson & Johnson
Gillette
BMW
Microsoft
Danone

Nielsen förvärvar Sorensen Media
Nielsen presenterade på torsdagen förvärvet av Sorensen Media som ett steg mot att bli en reklam-tv aktör som erbjuder hela kedjan. Det globala analysföretaget presenterade också ny teknik för riktad tv-reklam, rapporterar AdAge.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.