Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

YouTubes musikstreamingtjänst spås komma tidigt 2018

Publicerad: 20 december 2017, 06:47

Med nya skivbolagsavtal närmar sig YouTube en egen musiktjänst, Google bekräftar datum för annonsblockering i Google Chrome och Facebook inför nya ansiktsigenkänningsfunktioner. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Sony MusicInstagramFacebookMorgonsvepetYoutubeUnited Airlines

YouTube sluter avtal med skivbolagsjättar

Nya avtal med skivbolagsjättarna Sony Music och Universal Music Group pekar på att YouTube lanserar en ny premiumtjänst tidigt 2018, det rapporterar Bloomberg. Tjänsten påstås heta YouTube Remix. YouTube är redan världens största plattform för streamande av musik men både skivbolag och artister har varit missnöjda med hur mycket YouTube och dess moderbolag Alphabet betalar ut till rättighetsinnehavare. Lyckas YouTube kurera och hitta en modell där premiumanvändare på ett smidigt sätt kan ta del av allt det extramaterial (livespelningar, inofficiella inspelningar, amatörvideos) som finns på plattformen har analytiker tidigare spått en ljus framtid för satsningen.

Det är fortfarande oklart hur långt avtalen Sony och Universal sträcker sig.

Sedan tidigare har YouTube även knytit ett avtal med den tredje skivbolagsjätten – Warner Music Group.

Bekräftat: Google Chrome börjar blockera annonser i februari 2018

I juni meddelade Google att deras webbläsare Google Chrome i framtiden skulle komma att blockera vad den ansåg vara störande annonser. Då berättade bolaget endast att den inbyggda annonsblockeraren skulle lanseras "tidigt 2018" men nu står det klart att den införs den 15 februari nästa år, det rapporterar Marketingland. De annonser som kommer att blockeras är de som inte följer Coalition for Better Ads standard, bland annat annonser med automatiskt spelande ljud och pop-ups. Sajtägare kan testa sina sajter med hjälp av Googles verktyg Ad Experience Report.

Google Chrome är idag världens största webbläsare med över hälften av den globala marknaden.

Facebook kommer i framtiden säga till när någon laddar upp ett foto på dig

Med hjälp av ansiktsigenkänning har Facebook länge vetat om när en bild på en av deras användare laddas upp, även om användaren inte blivit taggad. I framtiden kommer de att dela med sig av den här informationen, det rapporterar Recode.

"Vi inför den här funktionen för att förhindra att någon ska kunna utge sig för att vara någon annan" skriver Facebook på sin utvecklingsblogg.

Recode uppmärksammar också att Facebook i och med denna implementering ändrar sina villkor och nu ber användarna om tillåtelse för att använda ansiktsigenkänning även för andra funktioner.

United Airlines bland årets största pr-blunders

Den amerikanska branschtidningen AdAge listar några av årets mest uppmärksammade pr-blunders. Tidningen lyfter bland annat upp United Airlines krishantering när en av deras passagerare blödandes släpades av ett flyg på grund av dubbelbokningar. Händelsen ledde till en kritikstorm och fick stora implikationer för varumärket. Även Samsung, som efter ett 2016 med brinnande telefoner fortsätter att ha det tufft. Bolagets vd Lee Jae-Yong fängslades efter att ha blivit dömd för en omfattande mut- och förskingringsaffär med kopplingar ända upp till den Sydkoreanska regeringen.

Så kommer Instagrams nya funktioner påverka organisk räckvidd på plattformen

Förra veckan annonserade Instagram två förändringar som kommer påverka det material som syns i användarnas flöden. Användare kommer i framtiden ha möjlighet att följa hashtags och plattformen inför även en "Rekommenderat för dig"-flik baserad på vad dina vänner gillat för bilder. Digiday spår att förändringarna kommer att påverka hur stor möjlighet varumärken har att synas organiskt både positivt och negativt. Bland annat kommer organisk räckvidd fortsatt att vara svår att uppnå även om den nya hashtag-funktionen öppnar upp möjligheter att synas i samband med uppmärksammade samtalsämnen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News