Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Zalando lanserar ny varumärkespositionering – hyllar fritänkare

Publicerad: 10 September 2019, 20:09

Från Zalandos höst-vinter-kampanj 2019. Se fler bilder och reklamfilmen nedan.

E-handelsjätten Zalando avslöjar sin nya varumärkespositionering med en kampanj som syftar till att hylla fritänkare. Nordenchefen David Hejgaard berättar för Resumé om den uppdaterade affärsstrategin som resulterade i Zalandos nya tagline "Free to be".


Ämnen i artikeln:

E-handelGrey LondonKampanjZalando

Zalandos varumärkesompositionering går under taglinen "Free to be" och lanseras med en kampanj som syftar till att hylla vanliga människor och berättelser från verkligheten. Till hjälp tar e-handelsjätten profiler och "fritänkare" som Adwoa Aboah, Alice Hurel, Felicity Hayward, Rain Dove och Leroy Mokgatle, som ska visa vad "free to be" innebär.

Varumärkesompositioneringen är en följd av Zalandos nya affärsstrategi, som uppdaterades tidigare i år för första gången sedan Zalando grundades för tio år sedan. David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden, berättar i en mailintervju med Resumé att det är de radikala förändringar som den europeiska modemarknaden går igenom tack vare digitaliseringen som är bakgrunden till att bolaget valt att se över sin strategi.

– Den nya tekniken har gjort det möjligt att koppla ihop alla aktörer inom mode-ekosystemet: kunder, varumärken, fysiska detaljhandlare, tillverkare, stylister, influencers och logistikföretag, för att bara nämna några. Det har givetvis gett oss, som är ett digitalt sprunget företag, en unik position på marknaden.

– För att säkerställa framtida tillväxt och driva vår plattformsstrategi framåt har vi sett stora möjligheter att anpassa oss till denna förändring. Det var därför ett naturligt steg för oss att se över vår strategi och uppdatera den för att fullt fokusera på ett tydligt mål: att bli utgångspunkten för mode. Vi är övertygade om att en plattformsbaserad affärsmodell är det bästa sättet för oss att både fokusera på tillväxt och fortsätta att driva fram digitalisering i branschen, fortsätter han.

Efter att ha omdefinierat Zalandos övergripande affärsstrategi och fokus kom det enligt David Hejgaard naturligt att också se över var varumärket Zalando står idag.

Bolaget har gjort "omfattande" kundundersökningar för att förstå vad dagens kunder naturligt dras till när det gäller mode och personlig stil. David Hejgaard menar att Zalando redan har kommit en lång bit på vägen att skapa ett personligt och emotionellt band till sina kunder, men med hjälp av “Free to be” tror man att dessa band kan stärkas ytterligare.

LÄS MER: "Nellys vd om varumärkesresan: 'Influencers är vår tv-reklam'"

– För att nå målet om att bli utgångspunkten för mode blev det snabbt klart för oss att allt vi gör inom vårt varumärkesarbete måste stötta visionen om att Zalando har något att erbjuda för alla, oavsett kroppstyp, storlek, ålder eller kön. Tittar man på vår kundbas, som består av över 28 miljoner aktiva kunder och de 300 miljoner besök till vår plattform varje månad, ser vi att vi har en särskild ställning för att kunna uppnå detta.

I slutändan, menar David Hejgaard, handlar det om att alla ska kunna känna sig fria att vara sig själva och det var så ledordet “Free to be” föddes.

– “Free to be” syftar till att bygga ett känslomässigt varumärke över tid och det kommer att vara ramen för alla våra marknadsföringsaktiviteter framöver. Huvudbudskapet är: Zalando ger mig möjligheten att fritt uttrycka min personlighet.

Ett stort fokus för Zalando sedan en tid tillbaka har varit att ge kunderna möjligheten att aktivt anpassa sin upplevelse och göra den personlig: att erbjuda 28 miljoner versioner av Zalando till 28 miljoner kunder. David Hejgaard berättar att de nu jobbar på att ta användarupplevelsen till nästa nivå genom artificiell intelligens och maskinlärning.

– Utmaningen ligger i att det här är en resa som aldrig blir färdig, vi ser att kundernas efterfrågan på marknaden förändras kontinuerligt och det gör även de tekniska möjligheterna. Det innebär att vi hela tiden måste ligga i framkant med de senaste tekniska lösningarna genom hela kundresan.

Hela 70 procent av alla beställningar som gjordes på Zalando förra året gjordes genom en mobil enhet. David Hejgaard kallar det "ett enormt skifte" jämfört med när Zalando grundades för elva år sedan, ungefär samma tid som den första iPhonen kom ut på marknaden.

LÄS MER: "Lindex hållbarhetschef: 'Vi står inför ett skifte'"

– Det här är förändringar som vi måste anpassa oss till. Förändring ligger i Zalandos DNA, och jag tror att mentaliteten att alltid ifrågasätta status quo har spelat en stor roll i Zalandos framgång. Att aldrig luta sig tillbaka och nöja sig, utan att ständigt vara lyhörd för nya behov hos både kunder och samarbetspartners, och att snabbt agera på dessa nya krav.

Ser du några utmaningar som är särskilda för den nordiska marknaden?
– Det faktum att internetanvändningen i Norden tidigt växte sig stor har satt ett tydligt avtryck på kundernas förväntningar, och vi ser att nordiska kunder generellt sett ställer högre krav på smidiga digitala lösningar. Vi ser också att nordiska kunder är särskilt modemedvetna, med en fingertoppskänsla för trender som sticker ut jämfört med andra marknader i Europa. De ställer helt enkelt högre krav på modegraden.

– En tredje faktor som gör att nordiska kunder sticker ut är en särskild medvetenhet kring hållbarhet. Alla dessa nämnda attribut från den nordiska marknaden är också drivkrafter för oss: vi vill serva våra kunder på det mest smidiga sättet, genom smarta digitala lösningar. Vi vill erbjuda dem det senaste inom trender och vi vill kunna erbjuda det bästa sortimentet inom hållbart mode, fortsätter han.

Kampanjen "Free to be" är framtagen tillsammans med den Londonbaserade kreativa byrån Grey. TV-reklamen är kampanjens mittpunkt, men den kommer även att gå i print, bli utomhusreklam och visas i alla Zalando-ägda kanaler. Kampanjen visas live på Zalandos sajt från den 11 september 2019, och reklamen börjar sändas på TV söndagen den 15 september.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.