Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Zeitgeist: Hej då 2018 – Resumé listar 24 grejer som var året

Publicerad: 1 januari 2019, 09:02

Konst, GDPR, Svenska Akademien, Nocco och Jordan B Peterson.

Foto: montage (Andreas Elgstrand)

Storslagen reklam, ny teknik, folklig vrede, klimatångest och annan ängslighet. Resumés redaktion försöker sätta fingret på händelserna, personerna och fenomnenen som definierade det gångna året.


Dumma högtalare som levererar oneliners. När kommer bakfyllepizzan levererad till min dörr?

Masspsykosen kring Amazon och hatet mot Post Nord. Antiklimax när den nya världen inte kommer till vårt lilla land...

Miljöfokus. Årets julklapp är återvunna kläder, Trash Isles dominerar i Cannes Lions och Doconomy vill få oss att se över konsumtionen. Bra!

Bråket i Svenska Akademien. Inget kan få svensken att gå i spinn 2018 som ett riktigt smaskigt kulturbråk. Makt, mystik och excentriska huvudkaraktärer som vet hur man formulerar verbala knallskott.

GDPR mejl i inkorgen som ger intrycket av bolaget inte sysslar med annat än att veta väldigt mycket om dig – och skäms lite för det.

Plötsligt skulle alla influencers och massa barn intervjua partiledarna. Gränslinjen mellan högt och lågt känns alltmer förlegad?

Feminismvågen håller i sig. Fler kvinnliga byrå-vd:ar än kanske någonsin tidigare. Fortfarande mansdominerad post, dock.

Parlamentariskt kaos, miljökaos, Facebook-kaos, digitalt annonsinvesteringskaos, byråfusionskaos. Kaos råder på många plan, helt enkelt.

Att vara emot: digitalisering (nästan alla) mobiltelefoni (Tre, Monki, Länsförsäkringar), försäljning (#whitemonday).

Konsolideringar. Byråer och mediebolag samlar krafter i väntan på tuffare tider.

Bokstavsalfabetet Adam Berit, mångbottnad samtid. Dels för kritikstormen den skapade, dels för projektet i sig, dels för att den visar på reklambranschens fortsatta mångfaldsproblem.


Viktor Nilsson Lindelöf och Robin Olsens presskonferens. Två grabbar med sammanlagda årsinkomster på sisådär 65 miljoner kronor känner sig påhoppade av svenska medier och ger dem nobben. När de – uppenbarligen ofrivilligt – möter journalisterna vill de bestämma frågorna. En sinnebild över relationen mellan medier och makthavare – inte bara inom fotbollen.

Jordan B Peterson. I Stockholms innerstad har alla en åsikt om en klinisk psykolog från Kanada. Frågan är hur många som tar sig tid att läsa honom eller lyssna på vad han säger?


SF blir Filmstaden
– och alla andra företag som skapar identiteter anpassade för den digitala eran på bekostnad av det personliga uttrycket.

Sveriges största fotbollspodd Tutto Balutto livepoddar på ett fulsatt Oscarsteatern.


RO:s fällning
av Bahnhofs jobbannons.

Filip Fredrik kör den blå jättepenisen till Horace Engdahl

Nikes reklamfilm med Colin Kapernick


Huskvinnan-debatten


Nocco – 2018:s groomade motsvarighet till Dagens Industris papperstidning för bodybuilders.

Dolce Gabbanas reklam i Asien


Influencerklonen Gabrielle och de obefintliga konsekvenserna för Johanna E Olssons manipulerade bilder från Paris är tidiga tecken på att verkligheten utmanas – på riktigt. Digitala influencers... När man trodde att riktiga influencers var peak samtid.

Banksy's "kupp"



IAB:s reklamfilm
om varför reklam är viktigt för demokratin.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.