Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Zlatan-varning på Gustav Martner"

Publicerad: 12 Juni 2009, 12:06

Igår blev det klart att Crispin Porter + Bogusky, en av världens hetaste reklambyråer, köper Daddy i Göteborg. En nyhet som även får konkurrenterna att jubla.


Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistDaddyBjörn RietzPia Grahn BrikellCrispin Porter + Bogusky

Pia Grahn Brikell vd på Storåkers. Foto: Hanna Teleman

– Stort grattis! Daddy fattar både gammalt och nytt och är sjukt smarta och läbbigt trevliga, säger Anders Wahlquist på B-reel.

Pia Grahn Brikell, vd på Storåkers McCann.
– Det här sätter Sverige i fokus. Jag har följt de internationella medierna
och det är en global reklamnyhet.

Är du förvånad?
– Ja och nej, jag känner ju Gustav Martner sedan han satt i styrelsen för Reklamförbundet och vet hur duktig och driven han är. Det gör att jag är extra glad. Det är lite Zlatan-varning på honom nu.

Hur tuff konkurrent blir Daddy/C P +B om de svenska uppdragen?
– Det vet jag inte ännu eftersom jag inte känner till deras planer. Men det är klart lyckas de lika bra här som i USA så blir de inte bara en tuff konkurrent till svenska byråer utan till alla i Europa.

Björn Rietz är vd på Reklamförbundet. Han kände inte till affären när Resume.se ringde upp honom på fredagsmorgonen.
– Jag känner ju Gustav Martner som fram till nyligen satt i vår styrelse och har dessutom suttit i jury i Cannes tillsammans med Alex Bogusky. De är båda fantastiskt duktiga så det här var jättekul. Goda nyheter.

Björn Larsson, vd på Lowe Brindfors, tycker att CP+B gjort ett smart val av partner:
– Crispin är smarta nog att köpa in sig i en stark byråkultur istället för att värva enskilda digitala-Zlatans från svenska byråer, något som de traditionella europeiska byrå-kollosserna sett som sitt framgångsrecept. Hatten av för ett djärvt grepp, säger han.

Erik Sollenberg, vd för Forsman&Bodenfors, tycker att affären en fantastisk kul för hela Reklamsverige eftersom Crispin vill göra Sverige till sin bas i Europa.
–  Otroligt roligt för Daddy, men minst lika roligt för Crispin som får förmånen att jobba med Daddy. De är fantastiskt duktiga. Grattis till alla, säger jag.

Martin Cedergren, cd Åkestam Holst, anser att affären saknar historisk konkurrens:
– Detta är lätt den enskilt största händelsen i svensk reklamhistoria!

Han passar också på att tipsa om Daddys första hemsida.
–En ASCII-hyllning till demoscenen. Coolt gäng då och ännu coolare nu. Ni är bäst!

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.