Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Zodiak exporterar Yellow Bird

Publicerad: 8 april 2008, 18:09

Framgångarna för Zodiak-ägda produktionsbolaget Yellow Bird innebär att Zodiak nu öppnar flera Yellow Bird-bolag utomlands. – Det är ingen vild gissning att ett av dem hamnar i Tyskland, säger Zodiaks vd Patrick Svensk.


Patrick Svensk vd  på Zodiak.

CANNES. Framgångarna för Zodiak-ägda produktionsbolaget Yellow Bird innebär att Zodiak nu öppnar flera Yellow Bird-bolag utomlands.
– Det är ingen vild gissning att ett av dem hamnar i Tyskland, säger Zodiaks vd Patrick Svensk.

Förra året köpte Zodiak Yellow Bird av Ole Søndberg, Henning Mankell och Lars Björkman.
I samband med köpet skrev bolaget också ett avtal med Henning Mankell om att producera tretton nya Wallander-filmer, med manus av Mankell.

Filmerna produceras under 2008 och 2009, bland annat gör Yellow Bird tre filmer för BBC.
– Vi ska precis inleda inspelningarna med Kenneth Branagh i huvudrollen, säger Patrick Svensk.
En viktig anledning till att Yellow Bird nu tar steget ut i värden är just rättighetsfrågan.

De svenska Wallanderfilmerna har hittills omsatt runt 15 miljoner på den internationella marknaden.
– Vi har via olika samproducenter säkrat 40-75 procent av intäkterna från produktionerna. Det visar med efterryck hur viktigt det är att äga rättigheterna i den här branschen, säger Patrick Svensk.

Yellow Bird producerar också sex kommande filmer som bygger på Stieg Larssons succéromaner.
– Nordic Crime är numera ett begrepp i branschen, efterfrågan är enorm.
Zodiak har de senaste åren växt mycket genom förvärv. Och just rättighetsfrågan har ofta varit ett av argumenten för köpen.
– Kanalerna har hittills varit relativt dåliga på att ta till sig de digitala formaten på nätet, men vi kommer att få se en ökad efterfrågan de närmaste åren. Att Aftonbladet lyckats bättre med rörlig bild på webben jämfört med TV4, är talande för läget.
– Därför är de digitala rättigheterna på webben en stor fråga för hela branschen. Vi har haft enklare att få gehör för våra rättigheter när vi förhandlat med traditionella medier, jämfört med kanalerna.

Betyder det att ni söker potentiella uppköpskandidater bland digitala bolag som arbetar med rörlig bild?
– Ja, det gör det.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.