Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Zophiah Hansson

Publicerad: 8 Januari 2008, 12:37

Men hallå... Zophiah Hansson, som blir ansvarig för mediebyrån Bizkits nya ungdomsenhet Bizkit Patrol.


Zophiah Hansson.

Hur kommer det sig att du börjar på Bizkit?
– Jag har varit på den andra sidan av mediemarknaden på Cosmos Communications och Chili. Jag kände mig frustrerad över att mediebyråerna inte har förstått att ungdomars medievanor ser annorlunda ut. Nu får jag chansen att jobba med just dessa frågor.

Varför är du så intresserad av just ungdomars medievanor?
– Jag tycker det här generationsskiftet när det gäller medievanor är så intressant. Man måste förstå ungdomars medievanor på ett nytt sätt. Det ligger en utmaning i att hitta den förståelsen. Sedan är jag ju inte lastgammal själv och är därmed en del av generationsskiftet.

Hur skulle du säga att ungdomars medievanor ser ut?
– Generellt konsumerar de extremt mycket media. I skolan har de alltid mobilen på, där kanske de även har MSN. De använder mobilen för att kommunicera med sina vänner. När de kommer hem slår de på datorn samtidigt som de har teven och stereon på. På datorn är de inloggade på MSN och är inne på en mängd communitys. Ungdomar har i mediebruset blivit mer på det klara över vad de vill ha. Det ställer krav på att budskap placeras och utformas på rätt sätt för att nå dem.

Vilka skillnader finns mellan ungdomars och vuxnas vanor?
– Vuxna är bra på att göra en sak i taget. De konsumerar oftast max två medier samtidigt. Skillnaden är att den nya generationen inte har behövt lära sig alla nya medier, de har växt upp med dem. Det är skillnaden, de som har växt upp med det och de som har tvingats lära sig.

Vilken funktion kommer Bizkit Patrol att ha på marknaden?
– Det finns byråer som har ungdomsfokus. Men vad jag vet finns det ingen i mediebyråbranschen som fokuserar på hur ungdomar mottar budskap. Så vi fyller ett hål på marknaden.

Vad gör dig lämpad att leda det?
– Jag har kompetensen och erfarenheten. Dessutom brinner jag för de här frågorna och är oerhört fascinerad av generationsskiftet och de utmaningar som kommer med det.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.