Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sarah Stenquist: 10 trender som kommer prägla e-handeln i Norden under 2022

Grön konsumentaktivism, mer konkurrens och mer personalisering.
Sarah Stenquist, Nordenchef för online marketingbolaget Channable, spår tio saker som i prioriteringsordning kommer att vara viktigast för e-handeln i Norden 2022.

Publicerad: 24 januari 2022, 12:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Sarah Stenquist är Nordenchef för online marketing automation-företaget Channable.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

AffärerE-handelMarknadsstrategi

Sarah har arbetat med e-handel på ledande positioner i så skilda marknader som Singapore, Australien och Spanien. Hon har mycket synpunkter på trender inom e-handelns marknadsföring men också på e-handelns möjligheter och utvecklingen av marknadsföringen på området.

Detta är hennes förutsägelser för e-handeln i Norden under 2022. Förutsägelserna är satta prioriteringsordning efter hur viktiga Sarah tycker att de är.

1. Social försäljning

Har också funnits ett tag, men med plattformar som Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest där alla levererar relevanta sociala handelsupplevelser tror jag att detta också kommer att växa. Det är en bra idé att diversifiera de sociala kanalerna för att nå fler i din ”målgrupp”. Det finns nu fler marknadsplatser med möjlighet att köpa direkt utan en massa extra klick och genom att uppge dina uppgifter. Inom det här området växer TikTok mycket snabbt och de är uppenbart ute efter Facebooks position.  

2. Live Shopping

Alltså att mer eller mindre kända influensers presenterar produkter i direktsändning som det är möjligt att både kommentera och handla direkt. Det finns redan i Sverige men förväntas öka rejält. I Kina har det pågått ett tag men det har långsamt blivit populärt även i Europa och USA. Många evenemang har blivit ett event i sig själv med programledare/influencer som håller upp en produkt som det just i det ögonblicket är 20 procents rabatt på och där tittaren/kunden kan slå till i realtid. Det blir något av en happening. Väldigt stort i Kina.

3. Grön konsumentaktivism

Under ganska lång tid har näringsinformation lyfts fram på många restaurangmenyer och take-aways. Nu börjar det komma information om koldioxidavtrycket en vara gjort tillverkning och transport. Återvinning och förnybara energikällor blir viktigare. Detta kommer också att spegla hur man shoppar. Investerare rankar bolag efter ESG vilket är ett sätt för finansmarknaden att beskriva företags arbete med miljö-, sociala och bolagsstyrningsfrågor. Faktum är att det ibland kan bli ett incitament för att handla som att ”för varje poster ni köper planteras ett träd”. Det har till och med varit tal om en ”Green Friday” som motpol till Black Friday med högre priser men där mellanskillnaden går till klimatpositiva insatser.

4. Hållbart emballage

Kundupplevelsen upphör inte med att kunden har klickat på ”köpknappen”. Med miljöanpassat och gärna lite särskiljande emballage bygger du vidare på ditt varumärke. Ofta finns en liten lapp som kommer med produkten som berättar hur den tillverkats, transporterats med mera. En viktig del av köpet är att det ska kännas bra hela vägen.

5. Personalisering

Konsumenter vill ha hjälp med att snabbt hitta rätt produkter, i synnerhet när urvalet är stort. Detta i kombination med rekommendationer från andra konsumenter kan öka konverteringen med upp till 20 procent. Vi märker det starkast i den alltmer utvecklade hjälpen att få den som köper en resa att också boka ett hotellrum eller att köpa en bok liknande innehåll. Nu börjar det komma stilråd till den som köper kläder med matchande skor eller accessoarer till de valda produkterna. Alternativt kan det bli fråga om att utöka beställningen till någon närliggande rea-vara.  

6. Mer konkurrens

Allt eftersom antalet handelsplatser online ökar så ökar också efterfrågan på populära sökbegrepp. Räkna med att dessa kommer att öka i pris. Därför har mycket fokus varit på garanterade och korta leveranstider, att de ringer innan, att produktbilden på nätet inte lovar mer än vad som levereras. Förbättra kundupplevelsen. Det handlar helt enkelt om att bygga ett starkare förtroende och med det ett starkare varumärke och ett starkare grepp om kunden.

7. Tillväxt bland de mindre marknadsplatserna

Jag har redan upplevt det på DACH-marknaden (Tyskland, Österrike, Schweiz), men det kan även vara relevant för Norden. I Tyskland är Amazon en stor aktör. Men trenden mot mindre handelsplatser tilltar dock som exempelvis Afound och Area Gourmet.

8. Augmented reality

 Visualisera produkterna i sitt sammanhang innan köpet. Med augmented reality kan du se i din telefon eller dator en live video där produkterna är placerade exempelvis i ditt hem.

9. Köp nu, betala senare

Har funnits ett tag, men det tros bli ännu större i Europa och även USA. Mina amerikanska kollegor säger att det verkligen håller på att bli ett buzzword. Amerikaner verkar älska sina skulder. En amerikan från Nets som jag talat med påpekade att Klarna var riktigt starka på detta område. Här i Amsterdam ser jag stora kampanjer på spårvagnarna som säger ”Betala senare”.

10. Fler engångsköpare

Med pandemin flyttade många traditionella butiker online, vilket ökade konkurrensen avsevärt. Det har i sin tur lett till fler engångsköp vilket kommer att ställa högre krav på att bygga kundlojalitet.

Sarah Stenquist, Nordenchef för online marketing automation-företaget Channable. 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Sarah Stenquist

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.