Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

10 viktiga ord 2016

Publicerad: 26 December 2015, 15:20

John Mellkvist om de definierande begreppen nästa år.

Foto: Montage.

Vad kommer vi att prata om nästa år? Vilka begrepp kommer att definiera vår samtid? Design- och varumärkesexperten John Mellkvist har gjort en framåtblick.


Ämnen i artikeln:

John MellkvistFramtid

Snart skriver vi 2016. Inför det nya året har jag sammanställt tio ord värda att hålla ett extra öga på. De är alla för framtiden viktiga begrepp – som genomsyrar trendrapporter, mediarapportering och inte minst det dagliga livet. Givetvis finns fler dimensioner för vart och ett av dessa än de jag tar upp nedan. Se därför denna lista snarast som en utgångspunkt, för att väcka nyfikenheten och gräva djupare.

1. Empati
Världen blir alltmer sammankopplad, vilket gör att avståndet mellan djupt oliktänkande människor krymper. Känsloladdade budskap är effektiva på nätet, men ett problem har varit polarisering av åsikter och brist på nyanser i känslosvallen. Mediagräl, twitterstormar, nätmobbning och näthat har frodats och fått härja (alldeles för) fritt. Nu syns en motreaktion där fler talar om empati och bättre uttrycksmedel för hela känsloregistret tas fram. Facebooks nya ikoner och det empatistyrda sociala nätverket Super är exempel på detta. En trend inom sociala medier är med andra ord att svänga från känslostyrt till att bli mer medkänslostyrt.

2. Kultur
Företag och organisationer luckras upp i kanterna. Vad är egentligen en anställning? Ett jobb? Alltfler unga utgår ifrån att de kommer att starta eget i framtiden, snarare än att ta anställning. Nästa generation, kallad ”the self-starting generation”, attraheras och motiveras av starka värderingar. De företag som i sin tur vill rekrytera talang måste ha en värdegrund som inspirerar nästa generations medarbetare. Då produkter och tjänster blir alltmer homogena, blir kultur – som bygger på delade känslomässiga värderingar – allt viktigare som det som håller människor samman över tid.

3. Volontär
Alltfler söker en meningsfull sysselsättning, men finner den inte i sitt dagliga arbete. Många känner stor tillfredsställelse av att handgripligen hjälpa till där det verkligen behövs. Allt bättre kommunikation och billigare transporter har i mångas ögon krympt världen. Möjligen därför känner sig alltfler som världsmedborgare med ett gemensamt ansvar. Den frivilliga arbetsinsatsen – oavsett om den bygger på lust, plikt, driv, solidaritet, äventyrslusta eller välvilja är på uppgång. Carnival Cruises anordnar exempelvis kryssningsresor som inkluderar volontärarbete.

4. Närbild
Transparens har gått till nästa nivå – extrem närbild. Tekniken har funnits länge men blir nu billigare, mer tillgänglig och därför alltmer efterfrågad när den paketeras om i nya konsumentvänliga appar och tjänster. Satelliter, mikroskop och detektorer samverkar för att göra världen tydligare och mer begriplig – och ditt liv enklare och friskare. Digitala tjänster visar trafik och parkeringsmöjligheter när du ska handla och med ficksensorn Scio skannar du matvarorna för att se om de innehåller giftiga ingredienser.

5. Samförstånd
Det är inte så att det saknas motsättningar i världen, men samtidigt ser vi hur flera förhärdade konflikter mjukas upp i en anda av samförstånd. På jämställdhetsområdet har en växande skara män börjat engagera sig för kvinnor genom organisationer som HeForShe och stiftelsen Allbright. Vi ser också åldersdiskrimineringen motas tillbaka genom olika företags konkreta satsningar på senior arbetskraft. BMW är ett bra exempel. Den åldrade filmhjälten Harrison Ford pryder åter magasinens omslag och dokumentären om 94-åriga stiloraklet Iris Apfel gör succé på Netflix – i båda fallen är populariteten stor hos yngre grupper. I samförståndsanda har USA och Kuba nyligen värmt upp sin diplomatiska relation, vilket snabbt lett till att nya flygförbindelser öppnats och turismen väntas sätta fart.

6. Tankeledare
Alla stora framsteg börjar med en tanke. Möjligheterna att få tanken att flyga har aldrig varit större än nu. Intresset för stora medlemsorganisationer minskar. Vi samlas allt oftare runt stora frågor, personer som inspirerar – eller spännande tankar. Gynnsamt för alla tankeledare är den fortsatt ökade betydelsen för sociala medier. Ett tecken på detta är att flera av världens tyngsta mediahus nu väljer att publicera sina artiklar direkt i Facebooks nya publiceringsverktyg Instant Articles. Facebook, som nu har omkring en och en halv miljard användare, har inlett utbyggnaden av internet i tredje världen med hjälp av det spektakulära drönarflygplanet Aquila. Världen öppnar sig därmed ännu mer och bäddar för sekundsnabb spridning av en ny generation stora och små tankar.

7. Mångfald
Vi har under en tid kunnat se en mångfaldssträvan inom marknadskommunikation i form av modeller med stark personlighet och atypiska modellutseenden. Som ett nästa steg ökar intresset för funktionshindrade och än mer nischade minoriteter. Vi ser nya förebilder som lettisk/engelska artisten Viktoria Modesta, som med sin attityd förvandlar sin benprotes från ett ”trots” till ett ”tack vare”. Ett annat exempel är rullstolsbundna fotomodellen Jillian Mercado. Framöver kommer vi att få se fler- och på nya sätt mixade grupperingar av ålder, kön, kultur och religion.

8. Individanpassning
Individen vinner mark framför gruppen och stereotypen, inte minst inom området hälsa. ”Stool banking” innebär möjligheten att arkivera sin egen unika bakterieflora för framtida vårdbehov, vilket alltfler gör. På liknande sätt erbjuder olika aktörer nu DNA-tester, för att kunna anpassa och skräddarsy framtida vårdbehov. På bostadsområdet lanserar New York-firman asmbld. projektet Dom Indors, där det blir möjjligt att skräddarsy ett rum från mobilen på några minuter – tänk ett Minecraft-spel i fysisk miljö.

9. Rymden
Vi ser många signaler på en ny rymdromantik. Månen är sedan länge avklarad, man har landat en farkost på Mars och Virgin Galactic är i full färd med att göra rymdfärjan till det nya kryssningsfartyget. Hollywoods återvunna rymdintresse är en bra indikator på ett nytt fokus. Om årets Star Wars-film ”The Force Awakens” på många sätt är en nostalgisk återblick till rymdsagans början, så representerar filmer som ”Gravity” och ”The Martian” ett nytt, mer realistiskt rymdperspektiv. Nu är det inte ett eventuellt liv i rymden som fascinerar – nu handlar det istället om ensamheten, litenheten och avstånden. Farorna är inte längre fientliga utomjordingar, utan enorma naturkrafter som ett meteoritregn – alternativt en liten men livsfarlig repa i rymddräkten – som utgör spänningsmomenten. De bombastiska Star Wars fanfarerna har i den nya generationens rymdepos bytts mot total tystnad.

10. Fantasi
Infrastrukturen i världen når nu helt nya dimensioner med fantasins hjälp. Facebooks enorma, soldrivna drönare Aquila levererar snart internet till världens utvecklingsländer. Teslas gigantiska solenenergidrivna batterifabriker GigaFactory byggs i Nevada medan detta skrivs. Det spektakulära tåget Hyperloop som färdas med ljudghastighet i vakuumrör testas redan nästa år. 2016 lanseras också VR-glasögonen Oculus Rift, som väntas revolutionera telefonin och skapa helt nya möjligheter genom virtuella möten mellan människor. Allt detta händer alltså NU. Vi har på kort tid vant oss vid att mycket stora visioner kan bli verklighet. Finansiering behöver inte ske via riskkapitalister ovilliga att ta risk, utan medel kan via crowdfundingtjänster som Kickstarter och FundedByMe tillskjutas direkt från de människor som ser möjligheten och vill att projektet händer. Fantasi fortsätter att vara ledstjärnan för framtiden – men blir alltmer av ett naturligt arbetsverktyg för mänsklighetens riktigt stora steg. Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger det bra: ”Science fiction is only science ahead of it’s time”.

Jag önskar dig nu ett gott nytt, händelserikt 2016!

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

John MellkvistFramtid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.