Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"2020 är Sverige världsbäst på marknadskommunikation"

Publicerad: 3 December 2010, 09:17

År 2020 ska svenskt näringsliv vara bäst i världen på marknadskommunikation. Kreativt bäst i världen är vi redan. Ja faktiskt.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanerusSten AndersenJessica Bjurström

truefalse

Jessica Bjurström, vd Komm, Sten Andersen, vd Grey Stockholm och Petronella Panérus, vd Scholz & Friends.

Sverige vann i år 46 lejon (plus ett Grand Prix) i Cannes Lion – det betyder att vårt land kom på fjärde plats i reklam-VM. USA vann 135 lejon, England 73 och Brasilien och Tyskland 56 var. Vill man dribbla med siffror så är Sveriges exempelvis 25 gånger mer kreativt per capita än Brasilien och vid samma jämförelse med Tyskland så är siffran 11 gånger (tanken svindlar med USA – 127 gånger… ).

Lejon i Cannes är självklart inte den ända parametern för hur hög kreativitet en bransch håller, och det bevisar heller inte vilken kreativ nivå som alla andra jobb håller. Men det är en av många indikationer på att ingen annanstans i världen är den kreativa konkurrensen högre än i Sverige.

Sveriges Kommunikationsbyråer är medlem i den europeiska sammanslutningen EACA, Europeiska reklamförbundet. Förutom att den organisationen driver frågor om exempelvis lagförslag kring reklam på Europa­nivå ger deras informationsbank oss möjligheter att jämföra Sverige med andra länder i en rad avseenden. Vi kan konstatera att trots vår höga kreativitet, har kommunikationsbranschen i flera avseende lägre anseende här än i många av våra europeiska grannländer. Det tycks också som att många av marknadsdirektörerna i Sverige har mindre tyngd i ledningsgrupperna.

Det ställer många frågor:
• Är vi kreativa som egenändamål utan att det leder till något mer än så?
• Är kommunikationsbranschen för dåliga på att förklara nyttan?
• Är svenska företag sämre på att förstå nyttan?
• Har svenska företag en tradition av att vara mer teknikorienterad än marknadsorienterade?
• Är vi i Sverige sämre än andra på att knyta marknadsinvesteringar till företagets övergripande resultat och värdering?
• Finns det andra förklaringar? Vad gör man åt det?

Vi som skriver den här artikeln vill besvara den översta frågan med ett tydligt nej! Om vi för en stund väljer att lämna övriga (också viktiga) frågor till ett annat tillfälle så skulle vi här vilja fokusera på utbildningsfrågan.

Vår roll är att hjälpa näringslivet och andra organisationer att bli bäst.

Om vi kan anta att kreationen i Sverige är i världsklass, samtidigt som marknadsavdelningens ställning gärna kunde stärkas, så har vi inte lyckats få full utväxling.

Kommunikationsbranschens exi­stensberättigande ligger ju endast i att hjälpa svenskt näringsliv och andra organisationer i sin konkurrenskraft. Utifrån dessa förutsättningar har vi formulerat visionen om att vi ska hjälpa svenskt näringsliv att bli världsledande i sin marknadskommunikation innan 2020! I syfte att nå det har Sveriges Kommunikationsbyråer (tidigare Reklamförbundet) startat ett antal grupper tillsammans med medlemmarna, varav en är kommittén för utbildning.

Utbildning formar i mycket hög grad vår syn och vårt sätt att angripa olika frågor genom hela vårt arbetsliv. Många av våra kunder (och projektledare) är civilekonomer. En examen som exempelvis har ett mycket litet inslag av marknadskommunikation i sig. Till och med för de som faktiskt läser specialinriktningen marknadsföring. Dessutom saknar våra kommunikationsskolor högskolestatus. Detta skapar en kunskaps- och åskådningsklyfta som är oönskad. Så ser det i regel heller inte ut i övriga Europa.

Man kan vara högkreativ utan aka­demisk utbildning. Men det råder inget tvivel om att vi i kundens ögon skulle väga tyngre om utbildningarna hade högre status (läs högskolestatus).

Vi går till jobbet för att vi vill hjälpa svenskt näringsliv att bli världsledande i sin marknadskommunikation. Och med receptet ovan kan vi alla kommunikatörer bara göra ett ännu bättre jobb, både som köpare och konsult. Det är målet. (På köpet ska vi förstås fortsätta ta hem ett och annat gyllene pris. För i kreativitet står vi ju redan överst på pallen.)

Jessica Bjurström, Sten Andersen, Petronella Panérus

Önskelistan

Här är önskelistan som vi ska arbeta med under året:

1. 
Öka omfattningen av marknads­kommunikation i ekonomutbildning­en på universiteten.

2. Inventera och gradera upp befintliga marknadsföringsutbildningar som ligger utanför universiteten och ge dessa högskolestatus.

3. 
Stärka nyttan av kreationen i affärsmässiga sammanhang genom att bredda de befintliga utbildningarnas omfattning i retorik, psykologi och företagsekonomi.

Emmeli Prevorsek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.