Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

2022 – vart kommer Magdalena Andersson att stå?

Publicerad: 4 januari 2022, 08:33

Sveriges statsminister Magdalena Andersson.

Foto: Frankie Fouganthin/Wikimedia Commons

Max Burgers har stövlat fram för att ställa sig bredvid hållbarhet på samma sätt som Göran Persson bufflade sig fram till Angela Merkel. Resumés bloggare Daniel Collin hoppas att Magalena Andersson positionerar Sverige strategiskt.


Ämnen i artikeln:

Magdalena AnderssonDaniel CollinGöran PerssonAngela MerkelFredrik ReinfeldtStefan Löfven

Håll med om att det inte känns långsökt att Göran Persson såg till att buffla sig fram till en plats bredvid Angela Merkel när fotot med EU:s alla statsministrar skulle tas.

Att Fredrik Reinfeldt successivt arbetade sig fram till att stå nära Angela.

Och att Stefan Löfvén försynt lät sig placeras på någon av kanterna när det var dags för hans första dylika fotografering.

Angela Merkel har med rätta kallats EU:s egentliga ledare, så för alla som regerat under samma period har det naturligtvis varit ett smart drag att hålla sig nära henne. 

Nu är det ju lite ”osvenskt” att exempelvis oombedd stövla fram och ta en plats bredvid gruppens starkast lysande stjärna.

Mer normalt med våra normer skulle vara att vänta tills fotografen säger var vi ska ställa oss.

Översatt till positionering blir detta att du antingen tar den position du vill ha, eller får den du blir tilldelad. 

Det finns ytterligare ett sätt (som kanske är det som passar det svenska kynnet allra bäst) – och det är att du får den position du förtjänar.

Om vi tänker vidare på dessa tre varianter och vad dess beteenden faktiskt innebär kanske det inte är så dumt att stövla på?

Säga vad vi vill om Göran Persson, men han lyfte fram Sverige i världen. 

Tog position.

För att inte tala om vad Angela Merkel gjort för Tyskland.

Nu skulle det vara lätt att glida över till varumärken och värderingsstyrd reklam, men det räcker med varumärken (dvs behöver inte ens vara värderingsstyrt).

Och att tänka att all reklam bidrar till varumärkets position.

Samt att det är skillnad på att stövla fram och ställa sig där vi vill vara, mot att låta sig placeras där andra tycker att vi ska vara. 

Eller hoppas på att så småningom få den plats vi förtjänar.

Jag må vara helt ute och cykla här, men jag upplever att få företag tänker på hur deras säljdrivande reklam kan bidra till att de får den position de vill ha.

(Inte alla tänker på det heller med sin varumärkesbyggande reklam.)

Är det inte märkligt att så få företag gör som Göran Persson?

Jo, några gör det absolut. Exempelvis MAX, som stövlar fram och ställer sig bredvid Klimat och Hållbarhet.

Det gamla men fortfarande tydliga exemplet med Volvo som ställt sig bredvid Säkerhet.

Apple bredvid Personlig integritet.

Och snart sagt vartenda bilmärke som stampar så högt och mycket de kan runt eldrift – och miljö.

Men med många företag känns det mest som att de framför allt vill sända ut sina budskap, utan någon egentlig tanke på att ta en position (eller få till en dialog).

Vilket för all del stämmer rätt väl överens med de flesta politiker.

Hursomhelst ska det bli intressant att se vem Magdalena Andersson står bredvid när det är dags för henne att ta det första gruppfotot för EU:s statsministrar. 

Jag hoppas att hon stövlar fram och positionerar sig strategiskt!

PS. Ett sista råd till de företag som tänker att ”Miljö” eller ”Hållbarhet” är er Angela Merkel: En hygienfaktor kan aldrig bli positionerande om du inte har varit med och skapat positionen. Som Patagonia. DS.

Läs mer från Daniel Collins blogg här. 

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.