Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

3 tekniktrender du bör hålla koll på under 2020

Publicerad: 22 November 2019, 08:35

Jobbar du med kommunikation? Kallar dina yngre kollegor dig för boomer och stressar dig med nya och coola tekniker? Ta det lugnt, här kommer tre aktuella teknikertrender du bör hålla koll på inför 2020 från Resumés bloggare Sebastian Stecki.


Jobbar du med kommunikation och reklam? Kallar dina yngre kollegor dig för boomer och stressar dig med nya och coola tekniker? Ta det lugnt, här kommer tre aktuella teknikertrender du bör hålla koll på inför 2020.

AR, VR, AI, röststyrda enheter – det är mycket att hålla koll på nu. Eller är det verkligen det? Att ny teknik finns på horisonten innebär inte alltid att den kommer leda till någon värdefull tillämpning, särskilt inom nära tid.

Med andra ord är inte 2020 året där du måste slänga både laptop och telefon för ett nytt liv med klumpiga VR-glasögon.  

Men det finns en del tekniktrender som kan vara bra att ha koll på, jag har sammanställt tre stycken som jag dessutom tror kommer beröra kommunikationsbranschen i stor grad.

1. Deepfake-teknologi börjar kommersialiseras

Deepfakes är fejkade ansikten som digitalt målas över ansikten, tänk er ett snapchatfilter korsat med en ID-kapning, typ. Och utvecklingen går fram i en rasande fart.

Exempelvis kan man skapa en video där en välkänd politiker säger något extra knasigt – som här där någon skapat ett helt avsnitt av den populära tv-serien Better Call Saul, fast med en deepfakad Donald Trump som huvudkaraktär. 

Skulle du fejka ett ansikte tidigare så krävdes det animatörer, avancerad mjukvara, tunga renderingar och näst intill hela VFX-avdelningar. Detta för att man i grunden behövde skapa det fejkade ansiktet från grunden eller genom att manuellt manipulera ett befintligt ansikte, vilket var ofattbart tids- och resurskrävande. Vi pratar hollywood-budget här.

Idag finns det mer intelligent mjukvara som man i väldigt förenklade termer kan träna med hjälp av maskininlärning för att förstå hur en persons ansikte beter sig för sedan projicera detta på ett annat ansikte. Går att göra med en telefonapp mer eller mindre.

Vad betyder då detta? Jo det kommer bli väldigt mycket enklare och billigare att skapa deepfake-videos.

Med ett amerikanskt presidentval på gång så vågar jag gissa att deepfakes av denna sort kommer bli ganska så vanligt, och jag är inte den enda som tror det.

Deepfakes under 2020 kommer sannolikt leda till att källkritik kommer behöva diskuteras flitigt ännu en gång. Sen kommer det givetvis bli en massa roligt deepfake-content både nätet, sociala medier och i reklam.

Deepfakes är så pass spännande att jag tänkte djupdyka i ämnet i ett framtida inlägg, stay tuned!

2. 5G mobilnät börjar rulla ut

Den självklara uppföljaren till 4G. Snabbare, starkare, bättre mobila nät. Har diskuterats länge nu och svenska 5G-nät närmar sig med stormsteg trots en hel del förseningar och turer kring bland annat nationell säkerhet och avlyssning. Men under 2020 förväntas de stora tjänsteoperatörerna buda på svenska 5G-frekvenser – vilket i förlängningen kommer betyda att 5G snart blir det en del av de stora telekomoperatörernas utbud till både privatpersoner och företag. Lagom till att de största mobiltillverkarna Samsung och Apple ryktas lansera telefoner som är kompatibla med 5G-nät i slutet av nästa år.  

5G börjar alltså rulla ut i Sverige under 2020, med allt vad det innebär.

Jag har berört just 5G och dess påverkan av på roller inom media & kommunikation i en tidigare djupdykning, läs gärna den om du är sugen på att veta mer. 

3. ”AI as a service” – AI blir mer tillgängligt

Här kommer den riktiga tungviktaren tänker ni nu. AI, artificiell intelligens. Spännande som det låter så måste jag likväl uppmana alla att sitta ned i bussen. Det ständiga tjatet om artificiell intelligens under de senaste åren kan inte ha undgått någon.

Många som redan hunnit bli frälsta av AI (utan att ha tillämpat det) diskuterar de gränslösa möjligheter och hot som medföljer, allt eftersom de experter och framåtlutade bolag som faktiskt sysslar med någon form av AI fortfarande börjar ta sina första steg in i den oerhört kostsamma och främmande värld som AI innebär. Potentialen för AI på sikt kan vara enorm, men tillämpningen idag matchar än så länge inte nivån på våra vilda diskussioner.

Med detta sagt så är en av grundförutsättningarna för att ny teknik ska kunna utvecklas och skala upp att den blir tillgänglig för fler utvecklare och bolag. AI-satsningar kräver otroligt mycket resurser i form av bland annat hårdvara, sällsynt kompetens m.m. Detta har lett till att fåtal techjättar sitter på majoriteten av kapaciteten och kompetensen för AI.

Men under 2020 förutspås fler allt fler av de aktörer som har både AI-kompetensen och molntjänsterna att  ”leasa” ut krävande AI- och machine-learning processer, vilket minskar startsträckan för mindre aktörer att börja syssla med grundläggande AI avsevärt.

Idag leasar man och skapar abonnemangstjänster till allt från molnlagring, GPU-processer, web services och flera andra traditionellt väldigt kostsamma bitar. Att techjättarna som idag håller i flera marknadsledande molntjänster börjat rulla ut AI as a Service är en fullständigt naturlig utveckling som möjliggöra att AI bli mer utbrett under 2020.

Och då kanske både utvecklingen och tillämpningen av AI får en sportslig chans att komma ikapp våra vilda diskussioner.

Sebastian Stecki


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.