Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

5 råd – så kommer du rätt med ditt byråavtal

Publicerad: 28 Augusti 2020, 09:33

Gunilla Bergh och Christina Wihlner Lentell

Byråvalskonsulterna Gunilla Bergh och Christina Wihlner Lentell på Engage Marketing ger här sina 5 råd i hur du bör tänka när du gör en översyn av dina byråavtal.


Ämnen i artikeln:

ByråerCoronavirusetEngage MarketingByråval

Allt fler väljer bort retaineravtal samtidigt som det, i den märkliga tid vi lever i, blir svårare att planera och köpa kommunikationstjänster. 

Det gör att byråavtalen får en allt viktigare roll för att ha kontroll på vad byråer egentligen kostar. 

Byråavtalen är alldeles för ofta inte uppdaterade, något som kan bli både dyrt och försämra ett gott samarbete. Uppdaterade avtal med tydliga förväntningar på både uppdrag och kostnader är ett mycket användbart verktyg för att få en god relation med sina byråer. Det handlar inte om att pruta, det handlar om att betala rätt pris .

1.    Gör en gedigen genomgång av nuvarande affärsläge. Vilken roll kommer kommunikationen att ha det närmsta året? Och vilken roll ska din byrå ha?

2.    Ta hjälp av ekonomiavdelningen och analysera hur många beställningar som gjorts till er byrå, vilka personer/avdelningar som köpt och vad som har levererats. Försök klustra de olika beställningarna i t ex strategi, kreation, produktion och medieköp.

3.    Gå igenom befintligt avtal, byråavtal samt avtal med medier. Jämför vad ni har beställt, vad ni kommer att ha behov av framöver med vad som faktiskt står i avtalet. 

4.    Försök få grepp om vad olika tjänster kostar nu för tiden. En del har blivit dyrare, men andra faktiskt billigare. Skapa en prioriterad lista på vilka områden och kostnader som behöver justeras.

5.    Kalla till omförhandling.

Gunilla Bergh och Christina Wihlner Lentell på Engage Marketing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.