Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

5 snabba råd om att kommunicera i orostider

Publicerad: 26 Mars 2020, 14:06

John Mellkvist och Mårten Brink

Foto: Janne Naess/Pressbild

Hur blir framtiden? Kan man visa rädsla? John Mellkvist och Mårten Brink från Mindmakers ger handfasta tips om hur corona kan hanteras kommunikativt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetMindmakers PRJohn Mellkvist

Plötsligt sitter vi alla mitt i en krishantering. Dessutom är krisen något helt annat än vad de allra flesta av oss någon gång tidigare upplevt. Det gör att de normala reglerna för kriskommunikation sätts ur spel och inte riktigt gäller. Det finns exempelvis ingen anledning att ”spara på VD” tills krisen slår till på riktigt, för den är redan här i full kraft. Det finns heller ingen anledning eller ursäkt att undvika att uttala sig för att man ”inte har hela bilden”, för det har ingen i nuläget.

Det är alltså lite nya spelregler som gäller. Därför har vi nedan samlat de fem viktigaste tipsen för dig som behöver kommunicera i nuläget. Tips som i normalfallet kanske inte skulle gälla fullt ut i en krissituation.

1. Det är OK att inte veta allt

I tider som dessa är det ingen som sitter inne med facit. Ofta är det en mindre bra idé att kommunicera osäkerhet, men i nuläget är det en nödvändighet att kommunicera även om det finns många osäkra faktorer. Betona därför hur svår och oviss situationen är. Då blir det också lättare att kunna byta uppfattning och göra en ny bedömning, vilket då också blir OK.

 

2. Det är OK att visa sig svag

Det är en styrka att kunna visa och prata om sin egen rädsla och oro. Särskilt när det är ett exceptionellt läge som nu. Vill du att folk ska lyssna och lita på dig – var ärlig med vad du tycker och känner. Många känner nämligen precis som du.

 

3. Det är OK att tycka synd om sig själv, men inte att bli handlingsförlamad

I tider av extrem kris som detta är det faktiskt gångbart med lite självömkan. Ingen kommer att döma dig för att du mår dåligt av att säga upp medarbetare. Det kan kanske till och med vara på sin plats att både tycka och erkänna att läget är en katastrof just nu. Men som ledare får du inte bli handlingsförlamad, stanna upp och inte göra något alls. Du måste såväl agera som kommunicera – både internt och externt – oavsett hur jobbigt läget är.

 
4. Det är OK att ha åsikter och synpunkter, men inte att vara arg och nedlåtande

Hur deppigt allt än känns, hur rädd du än är och hur lite du än egentligen vet om pandemier – undvik handlingsförlamning genom att kommnuicera – det ÄR faktiskt en handling och kan sätta igång både dig själv och andra, vilket behövs. Men undvik att kommunicera offentligt om du är okontrollerat arg. Istället, ta en andpaus och samla tankarna. Du vet troligen inte bättre än epidemiologerna hur vi bekämpar Covid-19 på ett nationellt plan. Du vet troligen inte heller bättre än politikerna hur landets ekonomi ska räddas. Ha gärna åsikter, synpunkter och idéer, men håll det på rätt nivå (med stor ödmjukhet inför hur snabbt både läget och debatten kan förändras) och med fokus på ditt eget företag och ditt eget expertområde. Det är där din kunskap och röst behövs mest – och gör ni något bra, kommer andra att ta efter.

 

5. Det är OK att fokusera mer eller mindre helt på framtiden

Det finns en tid efter Covid-19! Det är en enorm styrka att ha en positiv syn på vad vi ska utmana, kan åstadkomma och kommer att uppnå efter att det här eländet är över. Ta tillfället i akt och kommunicera om vägen framåt! Det behöver både du och alla vi andra såväl tänka på som få höra. 

En gammal regel som fortfarande gäller är att ett utomstående perspektiv ofta kan vara vad som behövs för att kommunikationen ska hitta rätt. Särskilt i tider då traditionell kriskommunikation istället har omvandlats till oroskommunikation. Så ring din konsult och be om hjälp.

John Mellkvist och Mårten Brink,  Mindmakers PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.