Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

5 största utmaningarna med en centraliserad marknadsorganisation

Publicerad: 19 Maj 2020, 11:19

Ökad centralisering står på agendan i kristider för ökad kontroll, sänkta kostnader och standardiserade processer. men de finns en rad problem som uppstår kopplade till språk och bristande förståelse på marknaden. Curamandos Sandra Olsson sammanfattar de vanligaste utmaningarna.


Ämnen i artikeln:

MarknadsstrategiCoronaviruset

När ett företag successivt växer mot att bli en större, global organisation är det lätt att små, lokala marknadshubbar byggs upp. Att jobba lokalt kan vara effektivt och underlätta att arbeta agilt i en tillväxtmarknad. Det är först när företagets fokus går från tillväxt till lönsamhet som detta kan komma att skapa problem, om tydliga riktlinjer inte har satts upp från början.

Marknadskommunikationen kan upplevas som spretig, kostnader för byråer och produktion kan öka och kampanjer kan följas upp, mätas och utvärderas på olika sätt. Detta är endast ett fåtal problem som kan uppstå, och det är i situationer likt dessa som företag kan gå i tankar om att bygga upp en centraliserad marknadsorganisation.

Det finns självklart en rad olika fördelar med centralisering. Några exempel kan vara ökad kontroll, kostnadseffektivitet och standardiserade arbetssätt. Det kan även bidra till en gemensam branding-strategi samt högre effektivitet och lägre mediebyrå- och marknadsproduktionskostnader.

Skulle centralisering enbart innebära en rad fördelar hade såklart de flesta organisationer haft en centraliserad marknadsorganisation i dag, men så är inte fallet. Det finns en rad nackdelar och utmaningar som företag står inför. Några problem som kan uppstå vid centralisering är språkbarriärer, brist på lokal marknadskännedom och svårare att ta itu med brådskande lokala problem och utmaningar. I större, globala företag finns det med största sannolikhet även kulturella skillnader i form av arbetssätt och hierarkier inom organisationen att ta hänsyn till.

5 vanliga utmaningar som företag står inför vid en centralisering:

1. Den svåraste och allra viktigaste utmaningen att adressera är att hitta rätt kompetens. Oavsett om företaget väljer att själva bygga upp en egen marknadsavdelning med experter eller beslutar att upphandla globala byråer, är kompetensen hos individerna det allra viktigaste för att lyckas

2. I olika marknader kommer naturligt varumärkeskännedomen skilja sig, det är därför viktigt att marknadsstrategierna i respektive land reflekterar företagets position eller önskvärda position i marknaden

3. I vissa fall kan en flaskhals skapas och kreativiteten kan begränsas av en centralisering, det är viktigt att hitta rätt balans för det unika företaget och marknaderna det verkar i

4. En annan utmaning kan vara att skapa en bra relation med lokala byråer, medier och publicister, särskilt i de fallen som de utgör en stor del av den befintliga marknadsmixen

5. Tänk på att en implementering tar tid och bör göras rätt från början, att centralisera en organisation är inget ett företag borde stressas fram. För att en centralisering ska
fungera i det långa loppet är det viktigt att medarbetarna förstår, accepterar och motiveras av en centralisering. Utan att ha medarbetarna med på resan kan implementationen bli tuffare än tänkt.

Oavsett vilken väg ett företag väljer att gå är det viktigt att inte ta förhastade beslut utan att noga diskutera fördelar, nackdelar, och utmaningar med en centralisering. Tänk på att inte direkt underestimera de lokala marknadsorganisationernas arbete. Försök istället förstå, adressera och effektivisera återkommande tidskrävande arbetsuppgifter. Det är även viktigt att förstå omfattningen av behövd lokal marknadsanpassning och lokalkännedom i respektive marknad; det kommer troligtvis i de flesta fall att behövas någon form av anpassning, men till vilken grad är högst individuellt. Slutligen, glöm återigen inte att individerna och deras kompetenser är det allra viktigaste att bevara och utveckla vid en centralisering. Utan duktiga, engagerade och drivna kolleger kommer det bli en betydligt större utmaning.

Sandra Olsson, Manager på Curamando

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.