Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

5 trender inom datadriven marknadsföring inför 2020

Publicerad: 18 November 2019, 09:16

I mars 2020 koras världens bästa datadrivna marknadsföring i Echo Awards. I förra veckan satt Miltton Insights Mattias Andersson i juryn. Här kommer hans trendrapport utifrån bidragen som tagit sig till slutrundan.


Kreativitet baserat på insikt och insikt baserad på kreativitet
Det är tydligt att företagen lägger allt mer krut på att verkligen förstå sina prospekts och kunder bättre innan den mer kreativa processen tar över. Vad är kundernas egentliga pain points? Vad har de för utmaningar? Hur beter sig kunderna i olika kanaler? Vad googlar de på? Hur ser deras kundresa ut? Vad säger de vs vad köper de? Etc. Å andra sidan är det lika tydligt att några av de bästa bidragen varit verkligt kreativa i sitt insiktsarbete. Exempelvis tar allt fler företag hjälp av avancerade AI-tjänster såsom Google Vision AI för att skapa datadrivna insikter och kommunikation. Blir även lite vanligare att företag gör biometriska studier för att se hur kundernas hjärnvågor och hjärtrytm egentligen fungerar vid olika stimuli.

Marketing Automation och en omnikanal kommunikation slår till med full kraft
En annan tydlig trend bland de mer framgångsrika casen är att de använder en individualiserad/segmenterad kommunikation oavsett vilken kanal man möter kunden i. På andra sidan av samma mynt använder företagen allt fler kanaler för att proaktivt nå fram med sin segmenterade kommunikation till kunden. Har kunden inte klickat på eposten med det skräddarsydda erbjudandet så dyker samma erbjudande upp på kundens Facebook dagen efter. Dagens marketing automation-verktyg har under en tid erbjudit dessa möjligheter, men det är först nu det blivit tydligt att allt fler faktiskt nyttjar dessa fantastiska möjligheter.

Helhet – inte enstaka kanalspecifika kampanjer
Tiden är förbi då företagen kunde vinna genom att göra en framgångsrik kampanj i en kanal. Har man en bra kampanjidé är det tydligare att den numera genomsyras och exekveras i fler kanaler.

H2H (Human2Human) ersätter B2B och B2C
Framförallt inom de mer B2B-specifika kategorierna ses en trend i att de mer framgångsrika bidragen har insett att det även finns en privatperson bakom varje VD, inköpschef, ekonomichef eller marknadschef. Tankarna för en tillbaka till tandkrämsreklamen där den kvinnliga tandläkaren myntar det numera klassiska uttrycket: ”Jag är inte bara tandläkare. Jag är mamma också”. För exakt så är det, insikten om att bakom varje titel i företagens organisationsschema finns en privatperson som både tänker och agerar som en privatperson, blir allt viktigare. Vad är det som säger att det inte kan vara smartare att lägga pengarna på att nå dina inköpschefer på aftonbladet.se som han eller hon besöker flera gånger per dag, i stället för att lägga allt krut på den där branschsidan eller branschtidningen som samma person kanske besöker max en gång i månaden.

Var nyfiken på tekniken – nya möjligheter nästan varje dag
Idag sker den tekniska utvecklingen i en rasande takt. Varje dag ger aktörer såsom Google, Facebook, WeChat och Amazon Alexa din organisation nya möjligheter. Detta kombinerat med den sofistikation du kan uppnå med hjälp av en allt mer tillgänglig AI-flora, så gäller det att vara nyfiken på ny teknik. Har du koll på dessa möjligheter ökar sannolikheten för att just du skall bli framgångsrik i din marknadsföring. De främsta bidragen här i Echo Awards har visat på att de anammat ett synsätt där teknik ligger organisationen varmt om hjärtat.

Mattias Andersson, Miltton Insight


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.