Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

50-talet ringde och ville ha tillbaka sin reklam

Publicerad: 25 September 2020, 08:32

Reklambranschen tycks de senaste 70 åren ha funderat mycket på vem som får synas i reklamen, lite mindre tycks de ha tänkt kring hur de får synas, det skriver Resumés bloggare och The Amazing Societys creative director Christina Knight.


Läser med intresse och strax därefter med förfäran den senaste rapporten ”Rättvisaren 2020” från Mediekompaniet/Kantar SIFO, som granskat print och digitalt (ej rörligt) från redaktionella medier, utomhusannonsering och direktreklam. Jag undrar i mitt stilla sinne om ingenting hänt sedan Don Drapers dagar? Jo, vänta, något har hänt – vi ser fler kvinnor i reklamen. Hela 58% trots att vi tydligen bara utgör 49% av populationen i Sverige. Så någon måste ha tickat av ‘vi måste visa fler kvinnor’ på listan; det vill säga hörsammat vem som bör synas lite mer (kvinnor är ju köpstarka i alla kategorier, har vi lärt oss). Tydligen har man missat en hel del annat på listan, äldre, personer som inte är smala, personer med funktionsvariationer och icke-vita, i annan form än i pliktskyldig ‘tokenism’. En har visst ägnat lite tid, men för lite tid, åt vem men ingen tid alls åt hur. För granskningen visar att kvinnor överlag representeras som behagande och leende varelser som befinner sig i hemmets trygga härd där de ‘pysslar’ jätteglada – men inte ute i livet eller i arbetslivet.

Jag tror en stor del av roten till det onda finns att hämta i mediabranschens ägarstrukturer – vem äger medierna, vem fattar de strategiska och kreativa besluten (11% av Sveriges Creative directors är kvinnor, 89% är män…) och på precis på samma sätt i näringslivets strukturer; vem äger bolagen, vem sitter i styrelserummen, i valberedningarna och i ledningsgrupperna. Merparten verkar heta Anders. Och vara vita. En mycket icke-representativ population försöker alltså spegla och kommunicera med en mycket bredare, mångfacetterad population. And they ain’t buying it.

Så, om 50-talet ringer och vill ha tillbaka sin reklam, så varsågod, ta hela rasket, för så här kan vi ju inte ha det!

Vilka förebilder, drivkrafter och möjligheter ska unga pojkar och flickor och alla vi andra ha, när vi överallt bara ser unga, starka, vita män utan funktionsvariationer och leende unga, vita, smala kvinnor som hänger upp gardiner?

Christina Knight, creative director, The Amazing Society

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.