Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Adderar du till dina problem i stället för att förminska dem?

Publicerad: 29 juli 2021, 11:19

Studier visar att människor tenderar att lägga till för att lösa problem, snarare än att ta bort.

Foto: mbanere6 via Flickr

I stället för att ta bort en ovana, väljer vi att lägga till nya regler. Det visar en studie av Leidy Klotz. Beate Undén skriver om att det uttjatade uttrycket 'less is more' kan vara lösningen på allt från en fullbokad kalender till en överhettad planet.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Vad är din go-to för problemlösning? Om du är som de flesta andra inför du nya processer, köper en produkt eller lägger till vanor och regler. Inte minst när det gäller klimatförändringar sätter många sitt hopp till ny och mer teknik. Men om problemet är överkonsumtion och utarmande av jordens resurser, vore det inte rimligt att tänka tvärtom – att ta bort och göra mindre av det som är problematiskt? I en studie lyckades forskare visa att vi har en stark tendens att komma på lösningar där vi lägger till, snarare än tar bort – trots att det senare ofta är både mer effektivt och resurssparande. 

Vad säger forskningen?

Idén till studien kom när forskaren Leidy Klotz tillsammans med sitt barn skulle bygga en legobro. Bron lutade eftersom pelarna som höll upp den var olika höga. Klotz spontana idé var att lägga till ytterligare en bit. Hans treåriga son däremot tyckte att de i stället kunde ta bort en bit för att jämna ut underlaget – en lika effektiv, men enklare och billigare lösning. I den faktiska studien började forskarna med att analysera mejlkorrespondens mellan en nytillträdd universitetsrektor och medarbetarna. När rektorn efterlyste förslag för att förbättra för studenterna och samhället var det bara 11 % som handlade om att ta bort en befintlig regel, vana eller metod. Detta underskott på ”ta bort-idéer” gjorde att forskarna intresserade sig för hur man kan uppmuntra människor att tänka i nya banor. 

I en annan del av studien visades deltagarna därför en illustration av ett av hålen på en minigolfbana. De fick i uppgift att lista allt de kunde komma på som på något sätt skulle förbättra originalet. Illustrationen hade designats speciellt för att uppmuntra till ta bort-lösningar. Till exempel kunde de som ville göra hålet svårare ta bort väggen som lät spelaren valla runt ett hörn. För att ge deltagarna en ytterligare knuff till att börja tänka på att ta bort i stället för att lägga till, var en del av instruktionen att förslagen skulle förbättra – men utan att spendera en massa pengar. Vissa av deltagarna fick dessutom det explicita tipset att de både kunde lägga till och ta bort saker för att förbättra hålet. Ledtråden gjorde att den mentala standarden att alltid tänka mer i stället för mindre avbröts och fler ”ta bort-idéer” uppstod. 

Och vad betyder det? 

Experimenten tyder på att vi har en stark ”vad kan vi lägga till?”-tendens när vi ska lösa problem. Och att anledningen är att vi sällan ens kommer på möjligheten att i stället ta bort. Att få små ledtrådar och påminnelser om att tänka minimalistiskt bryter dock våra invanda tankebanor och låter oss komma på fler och bättre idéer. Vi belönar nog ofta lösningar som lägger till mer än dem som tar bort – det känns på något sätt mer nyskapande och kreativt. Men less is more kan vara en sanning som går att applicera på allt från fullbokade kalendrar, övertrasserade bankkonton och inte minst, en planet som kämpar för att försörja en växande och alltmer resurskrävande befolkning. 

 

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

Källor
Adams, G. S., Converse, B. A., Hales, A. H., & Klotz, L. E. (2021). People systematically overlook subtractive changes. Nature, 592(7853), 258-261.

Mer från Beteendebanken:
Skvallra inte på utlandssemestern om du vill passa in
Känner svenskar mindre covid-skuld än resten av världen?
Därför har du en så onykter syn på dina egna prylar  
Hur kan världens mest religiösa plats vara den mest våldsamma?

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News