tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Martin Edenström: AI för marknadsförare – så kan du ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

Att låta AI utmana den mänskliga hjärnan med hjälp av datamängder och otippad logik verkar vara en nyckel det kommande året. Det skriver Martin Edenström i ett blogginlägg.

Publicerad: 4 januari 2023, 09:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Edenström bloggar i Resumé.

Foto: Pressbild.


Ämnen i artikeln:

AIMartin Edenström

Vi har en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många som upplevde en teknisk flashbulb memory motsvarande det första fingrandet på iPhone modell 1s touchskärm.

Nu till nästa steg, vad kommer AI innebära i praktiken för bulken av Resumés läsare med kommunikatörer, marknadsförare och reklamare? Hur väntas tekniken påverka t ex försäljning i butik och online och kommer artificiell intelligens styra kommunikation gentemot intressenter och potentiella kunder?

AI finns med i samtliga spåkulor och krönikor kring vad vi bör förvänta oss av 2023. Exakt vad som händer inom kundupplevelse? Då blir antagandena mer vaga. Det finns redan AI redo för t ex Colorama, Caparol och Flügger färg att sälja tapeter online med voice-kommandon som ritar upp helt unika tapetmönster per användare. Men marknadsförarens praktiska tillämpningar detta år är mer basala.

Främsta fokus för AI-intresserade företag 2023 verkar fortsatt vara att i så hög grad som möjligt ligga steget före sina kunders behov. Bättre kunna förutsäga vad kunden vill se och ha härnäst. Det sammanfattas ofta med det femton till tjugo år gamla begreppet Next Best Action (eller Next Best Offer). Next Best Action är en typ av prediktiv analys som kan hjälpa marknadsförare och deras arbetsgivare att bättre bedöma kundernas köpbeteende och vägleda marknadsföringsinsatser. För att få kontakt med kund och skapa en större, utökad eller mer komplex affär. Med hjälp av tredje generationens GPT har Next Best Action stödet i t ex ett CRM givetvis blivit otroligt mycket mer kompetent.

AI för marknadsföring och handel kommer få ett rejält genomslag under månaderna som kommer. AI är föredömligt inom att vara reaktivt och ge korrekta och nästan mänskligt otänkbara rekommendationer och förutsägelser baserat på otaliga datapunkter. De stora tillämpningarna inom AI kommer med högsta sannolikhet 2023 fortsatt röra det klassiska samlingsbegreppet Next Best Action och på olika sätt vara mer proaktivt samt prediktivt. Företag ska i praktiken kunna veta vad en kund vill ha innan kunden frågar eller till och med själv vet om det.

Nytt är att en mängd experiment väntas sjösättas för att mer vågat, otippat och utmanande hitta nya kombinationer, paketeringar och korsbefruktningar av produkt- och tjänsteerbjudanden som hjälper den egna affären. Att låta AI utmana den mänskliga hjärnan med hjälp av datamängder (CRM, CDP och köpt data) och otippad logik verkar vara en nyckel det kommande året.

Spännande tider! Gott nytt år!

Läs fler texter av Martin Edenström här. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

AIMartin Edenström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev