Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Åkestam kontrar på Naeslunds utspel: ”Fruktansvärt deppigt”

Publicerad: 24 juni 2014, 10:04

Göran Åkestam håller inte med Walter Naeslund.

Foto: Andreas Elgstrand.

Göran Åkestam, vd för Åkestam Holst, kontrar på Honesty-vd:n Walter Naeslunds krönika i senaste numret av Resumé om att reklamare inte har någon makt. ”Så fruktansvärt deppigt det låter”, replikerar Göran Åkestam.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamHonestyWalter Naeslund

Walter Naeslund skrev i senaste numret av Resumé är en krönika där han hävdade att reklamare saknar makt. Nedan kan du läsa Naeslunds krönika i sin helhet och Göran Åkestams replik. Åkestam håller nämligen inte alls med Honesty-vd:n.

Walter Naeslund: Reklamare har ingen makt


Japp, du läste rätt. Vi reklamare har inte makten när det gäller sexism, rasism, våld, sockerkonsumtion, rökning eller alkoholism. Inte heller när det gäller fotbollshuliganism, homofobi, kroppsideal eller överkonsumtion av kött. De reklamtavlor vi smäller upp på staden och som oskyldiga barn och lättledda ton-åringar passerar och påverkas av har vi inte heller någon makt över. Hörde ni det PK-hipsters!
Okej, jag överdriver kanske lite här, men sätter vi oss inte på lite väl höga hästar när vi påstår att det är vi reklamare som har makten över samhällsnormerna när det inte är vi som betalar för reklamen?

I valet mellan att acceptera eller refusera ett uppdrag är det så klart vi som har makten, men väljer vi väl att ta emot kundens pengar så är det väl vår förbannade skyldighet att göra det som bäst tjänar kunden? Om det sedan visar sig vara sexistiskt eller något annat otäckt som vi inte vill bidra till så återstår för oss att tacka nej till uppdraget. Och pengarna. Att på kundens nota driva vår egen agenda, hur hedervärd den än må vara, är oärligt.

Även som anställd kan byråns bästa och din moraliska agenda kollidera och även då har du faktiskt valet att säga upp dig.
Och ja, jag vet att du kan vara i en beroendeställning med räkningar att betala och en katt att försörja eller vad det nu är, men att ha en hög moralisk integritet är inte gratis.

Bill Bernbach sade
en gång att "a principle is not a principle until it costs you money" och precis så fick jag själv mina principer prövade i början av Honestys historia när jag riskerade konkurs genom att tacka nej till ett tobaksuppdrag. Jag ville inte kränga cigg på förmiddagen för att sedan hjälpa mina kompisar att sluta röka på eftermiddagen. Och det är väl det som är moral – att göra det rätta även när det smärtar så in i helvete.

Walter Naeslund, vd Honesty

Göran Åkestams replik

Är det så illa, Walter?


Hej Walter. Du är den andra byråledaren som jag det senaste året hör ifrågasätta branschens ansvar för vad vi producerar. Även om du använder ordet "makt" i stället för "ansvar". Det gör mig konfunderad.

I din spalt under vinjetten "Opinionsbildarna" i förra veckans nummer av Resumé för du ett resonemang där du skriver att vi reklamare saknar makt. Så kanske det är. Men hela din retorik tyder på att du egentligen menar att vi inte har ansvar för vilka budskap vi kommunicerar. Eftersom den enda möjlighet vi har är att tacka nej till uppdrag. Därmed nej till intäkter, en fungerande verksamhet och mat på bordet till byråns anställda.

Så fruktansvärt deppigt det låter. Nästan uppgivet.

Både som kreatör och byråledare har jag alltid trott att en viktig drivkraft för väldigt många som valt att arbeta med reklam är viljan ta ansvar och vara med och påverka samhället. Duktiga reklamare vill vara en god kraft som använder sin talang och förmåga till att med intelligens och omdöme kommunicera varumärken, tjänster och produkter så att de blir omtyckta, respekterade och valda.

Om någon uppdragsgivare
hypotetiskt försöker få oss att använda lögner, cynism, sexism eller andra tveksamma ismer så är det väl vår skyldighet att hålla emot och föreslå bättre vägar? Det borde inte vara en svår diskussion att vinna och jag kan omöjligen se någon konflikt mellan det och att göra ett kommersiellt bra jobb för kunden.

Du har helt rätt i att det är först när det kostar pengar att tacka nej som våra principer och värderingar trycktestas. Det är bra att du har erfarenhet av det, det vet jag att många byråer har. Det behöver inte ens vara en fråga om rent skadliga produkter. Det kan räcka med dåligt beteende, bristande respekt för människor eller tveksam affärsmoral för att en byrå med självaktning ska ifrågasätta fortsatt samarbete med en uppdragsgivare.

Ja, det kan kosta. Men det är ingenting mot det pris både vi och samhället skulle få betala om vår bransch slutar känna, värdera och tro på att goda krafter kan göra större nytta än att vara kliniska utgörare som producerar vad som helst mot betalning.

Göran Åkestam, vd Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.