Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Algoritmförändringarna som skakar om kreatörsvärlden – otur eller bara en kortsiktig strategi?

Publicerad: 19 juli 2022, 07:38

Foto: Sara Arnald

Efter pandemin har användare vant sig med kreativt videoinnehåll – och det höjer ribban för kreatörer och företag, som behöver ha en smart strategi för sociala medier, skriver Jenni Laapotti, delägare och operativ chef på Digitalsnack, som gästbloggar i Sociala medier-bloggen.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierDigitalInstagramTikTokNyheter

Vi har alla hört talas om talesättet att inte lägga alla ägg i samma korg. Ändå verkar detta inte vara något som i praktiken alltid tillämpas när det kommer till val av sociala kanaler att kommunicera i. Även fast det handlar om ens egna levebröd. De senaste dagarna har det skrivits mycket om hur kreatörer riskerar att mista allt, hur de tvingas in till plattformar de inte självmant skulle önska att vara i och hur allt är algoritmernas fel.

LÄS MER: Svårt för influencers i nya sociala medier-landskapet 

Istället tycker jag vi alla bör känna en tacksamhet till den oerhört långa honeymoon-perioden vi fått njuta av. En tid då skapande av relevant och engagerande innehåll faktiskt varit förhållandevis enkelt. Självklart förstår jag att det känns jobbigt när allting tack vare någon kodremsa svängs upp och ner och att man nu behöver hitta en helt ny innehållsstrategi. Men algoritmerna är egentligen bara en spegling av den stora massans beteenden.

Instagram har varit en väldigt stadig kanal länge. Trots tidigare försök till att tillgängliggöra video genom video i flödet, IGTV och Stories krävdes det en helt ny typ av video för att för att göra en märkbart stor förändring i användarnas beteenden. Tiktok exploderade under pandemin. Helt plötsligt fanns miljontals påhittiga rastlösa kreatörer som skapade magi med de enkla redigeringsfunktionerna i appen. Instagram var inte sen med att lansera en snarlik funktion genom Reels (eller Rullar som det heter på svenska) som också snabbt blev populär.

Även om video är enklare att skapa i dag direkt i både Tiktok och Reels behövs fortfarande mycket arbete för att ta fram video som engagerar.

Det krävdes en pandemi men nu när karantäntiderna är över har användarna på både Instagram och Tiktok vant sig vid det nya och mer kreativa innehållet som skapas. Det höjer ribban för vad användarna tycker är intressant. Och då kvarhållandet av användare är rena guldet i sociala medierdjungeln anpassas givetvis algoritmerna efter detta. Sociala mediers första och största syfte är ändå bara att behålla en målgrupp så länge som möjligt på sin kanal. För en kanal utan användare som interagerar och skapar innehåll är en snabb och säker död.

Algoritmerna är helt enkelt något vi får lära oss att leva med. Men alla, både kreatörer och företag behöver ha en smart strategi för sociala medier. Så att ens liv inte hänger på en enda kanal utan ett helt digitalt ekosystem av både lånade och egna kanaler. För sociala medier är ett verktyg för att bidra till affären men det kan inte vara hela affären.

Jenni Laapotti, COO på Digitalsnack

Läs fler texter från sociala medier-bloggen här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.