Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”All bottrafik är inte bedräglig”

Att lägga skulden på det programmatiska paradigmet är som att inte använda Blocket för att där finns en liten andel oseriösa användare, skriver Bidtheatres vd Marcus Johansson, i ett bemötande av ad fraudgurun Augustine Fous kritik av programmatic.

Publicerad: 27 juni 2022, 08:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Ad fraudNyheter

Programmatisk annonsering utgör i dag mer än hälften av all displayannonsering i Europa, och fortsätter att växa kraftigt. Detta paradigmskifte har skett på under ett decennium och hjälpt till att sätta samman publicister och annonsörer i alla storlekar. Tror man att detta skett trots att konceptet som Augustine Fou antyder är ett stort bedrägeri krävs förutom en mörk världsbild en tro på att annonsörer saknar förmåga att mäta och förstå effekten av sina digitala medieinvesteringar.

Missa inte Resumés och Dagens Medias granskning av adfraud

Vi tar jobb som frilansklickare – bedragarnas system för att komma runt botblockerare

Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – och så gör du för att rädda dina pengar

Så slukar bottarna din annonsbudget

Vi bygger en aggressiv annonsbot och släpper lös den på Google – så funkar bedrägerierna inifrån

Cyberpolisen om ad fraud: ”Har inte hört ett ord från företag om det här”

Adfraudgurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva”

Kristina Juhlin: ”Det ligger i allas intresse att motverka ad fraud”

Så vill branschorganisationerna stävja ad fraud

Det är förstås inte sant. Att en annons förmedlas programmatiskt sätter inga begränsningar vare sig uppåt eller nedåt kring kvalitet eller värde. Det Augustine Fou verkar mena med programmatisk annonsering är köp av annonsvisningar tvärs över globalt tillgänglig media. Visst ökar det risken att bli besviken eller rentav lurad om du handlar av aktörer du inte känner. Men att lägga skulden på det programmatiska paradigmet är som att argumentera mot att använda Blocket för att det finns en liten del oseriösa aktörer eller rent av bedragare där. Hos BidTheatre utgör köpstrategier tvärs över all tillgänglig media en försvinnande liten del av den aktivitet vi ser. De allra flesta köpare köper sajter som de känner till.

Invalid Traffic (IVT) är en utmaning att detektera för industrin, och annonsbedrägerier förekommer och är viktiga att bekämpa. Men all IVT är inte bedräglig. Den kommer av att människor använder teknik för att automatisera saker, som att förstå vad en sajt handlar om, verifiera att en annons klickar igenom som den ska, och tusentals andra ärliga motiv. Att identifiera IVT behöver göras oberoende av om en annons förmedlats programmatiskt eller bokats direkt från en publicist. Jag vill mena att programmatisk annonsering tvärtom ger en bättre filtrering av detta då fler och större aktörer ofta är inblandade i en annonsvisning och gör oberoende kontroller. Detta är inte möjligt att ligga i framkant kring för lokala publicister eller ens större mediehus. 

Tyvärr är antagligen förekomsten av ad fraud en ofrånkomlig konsekvens av möjligheterna med ny teknik och den mänskliga naturen. Augustine Fou har en poäng i att arbetet att bekämpa detta antagligen skulle gå snabbare om inte de flesta branschaktörer förutom annonsören kortsiktigt blir vinnare på att ”effekt” som inte finns mäts upp och redovisas. Jag är ändå optimistisk kring att vi går åt rätt snarare än fel håll, med allt mer sofistikerade algoritmer och bättre mätmetoder. Antagligen finns det också utrymme kring förbättrad standardisering inom industrin. Viktigast av allt tror jag är att kunskapen hos annonsörer och byråer blir allt större, med nyfikna frågor och krav på leverantörer. 

En sak till håller jag med Augustine Fou om – köp utomhustavlor. Det går sedan några veckor att göra programmatiskt i Sverige, och öppnar upp ännu en ny värld av möjligheter. 

Marcus Johansson
Grundare BidTheatre
Oberoende plattform för digitala medieköp

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ad fraudNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.