Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

All of Us nyårskarameller – de bästa mångfaldsinitiativen 2019

Publicerad: 27 December 2019, 09:09

Roshanak Fatahian, Canan Yasar och Nicole Kavander är grundare till All of Us.

Foto: Pressbild

Mångfaldsnätverket All of Us lyfter fram de initiativ som under 2019 bidragit till att förändra strukturer och skapa förutsättningar för ohörda röster.


Ämnen i artikeln:

All of us100-wattarenÅhlénsRättviseförmedlingenGoogleYoung Lions

2019 har varit ett händelserikt år där vi sett positiva förändringar som bevis på att inkludering och samhällsspegling blir allt viktigare i vår bransch. Det finns en enorm vilja och potential som vi inte tar för givet. Vi ser den, vi älskar den och vi hyllar den. 

Tillsammans i nätverket All of us har vi därför samlat det bästa från 2019 – de som förändrar strukturer, skapar förutsättningar för ohörda röster samt de som verkligen har förstått vad förändring innebär. Här kommer favoriterna, utan inbördes ordning:

Afripedia – en kurerad global plattform som visar de bästa kreatörerna med Afrikansk härkomst, skapad av Teddy Goitom och Senay Berhe

Young Lions brief som bad om idéer på hur man ska få beslutsfattare i reklambranschen att förstå att inkludering är positivt för deras affär

Konstfacks normkreativa masterprogram i visuell kommunikation

Länsstyrelsens handbok ”Vit, svart eller brun- handbok om aktiva åtgärder kopplat till hudfärg” av Kitimbwa Sabuni

100-fattaren blev en officiell kategori i tävlingen 100-Wattaren av Sveriges Annonsörer

Made in orten lanserades; ett hackathon för ungdomar i ytterförorterna att lära sig om kommunikation, skapat av Samira Ali Gomes

SVT anställde Rättviseförmedlingens tidigare ordförande Seher Yilmaz som ansvarig för Sverigespegling och Employer Branding.

Åhlens, SJ, Friskis&Svettis och NK Sport framgår med goda exempel på inkluderande reklam.

Google gick ifrån sitt vanliga sätt att arbeta och lät i stället Changers hub producera innehållet för deras scen i Almedalen

Actualise Utopia – en antologi om rasbarriärer i strukturer inom konst i Norden av Ninos Josef och Kemê Pellicer 

Plattformen Kontext – för eftertänksam journalistik och kritisk underhållning

The rainbow project – en fotoserie om HBTQ-personer som rasifieras, av Fernando Torres. Serien blev refuserad av all svensk media för att sedan bli publicerad av Dazed Magazine och efter det få uppmärksamhet i svensk media

Trots alla fantastiska initiativ vi listat ovan vet vi att mångfalden tyvärr inte ökat i svensk reklam. Synliga minoriteter osynliggörs fortfarande. För att vi ska se en kraftfull förbättring behöver fler strukturer rivas för att ge de förutsättningar inkludering behöver. Som vi och många andra vet så behövs förändringen. Inte för att checka av en mångfaldsbox eller som ett separat välgörenhetsprojekt, utan för att det ökar kreativiteten i branschen, ökar relevansen i samhället och bidrar till en bättre affär. Vi ser fram emot ett 2020 där mångfald och inkludering fortsätter vara på branschens agenda.

Nicole Kavander

Canan Yasar

Roshanak Fatahian


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.