Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Alla år är året då ”voice” får sitt stora genombrott

Publicerad: 2 December 2019, 08:32

Oavsett om företagsledningen är besatt av att ligga i ”digital framkant” kan det vara värt att låta nya tekniker och trender ”marinera lite” innan de implementeras, det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Information är lite för lättillgängligt, företag är lite för trendkänsliga och buzzwords låter lite för attraktiva just nu. Gör er verksamhet och er styrelse verkligen rätt med alla pengar som kastas på innovation för att hänga med inom alla digitala trender?

Historien har visat sig att rätt timing inte alltid innebär att vara tidigt ute. Ibland kan det vara smart låta även digitala trender ”marinera” en aning. Eventuellt i flera år. Oavsett hur digitalt stressad er ledning känner sig just nu.

Det pågår en intressant diskussion i USA just nu om värdet av att anpassa egna SEO-strategin för voice. Många amerikanska leverantörer och kunder ser inte alls värdet i att lägga egna digitalstrategins pengar på något de statistiskt fortfarande knappt märker av. Trots att samtliga år mellan 2017-2020 återkommande har kallats för ”year of voice”. En opponerande grupp påpekar om likheterna när alla pratade om vikten av mobila sökstrategier och anpassning för mobilt under 2007 och 2008. De påföljande fem till sex åren titulerades samtliga ”year of mobile”. Men först 2013-2014 blev egna mobilstrategin riktigt märkbar. Samtidigt som hälften av den amerikanska befolkningen fick och dagligen började använda sina mobiltelefoner. Idag är det svårt hitta någon som motsätter sig vikten av en mobilstrategi.

I ett liknande case kan kan vi titta på buzzwordet ”AI”. Ett ämne jag skrivit om tidigare här på Resumé. I en uppmärksammad manöver redan våren 2018 valde Nordnet att lägga ned hela sin AI-satsning. Det handlade mest om en pengafråga, men visst kan det finnas fördelar i att iaktta vad konkurrenterna gör, låta teknik- och plattformskonkurrensen tillta och inte behöva delfinansiera de allra första processerna, höga experttimarvodena och ”fail-fast” scenarierna.

Det är också intressant att många av de som var först att introducera erbjudanden inom sammanhållen CX och kundupplevelsehantering inte alls är de som är ledande plattforms- och produktsvitleverantörer idag. Trots motsvarande finansiella muskler. De var lite för tidigt ute och predikade för en lite för omogen målgrupp som alla hade lite för långa upphandlingscykler.

Vad kan vi lära oss av detta? Det kommer alltid finnas trendspanare som med enkelhet kan ropa högt tidigt och världen består fortfarande av early adopters och laggards. I sedvanlig ordning. De som är tidigt ute kan även vara på tok för tidigt ute. Kommer voice också ta sju år för att få fäste? Trots jänkarnas uppenbara språkfördel? Hjulen rullar snabbare 2019, men det är klart oroväckande att det mest använda citatet om voice:

”50% of all searches will be conducted via voice by 2020”

Både är felciterat och utdaterat. Citatet gällde både bild- och röstsök, uttalades av Andrew Ng och inte Comscore, har hela 4,5 år på nacken och rörde bara den kinesiska marknaden. Ändå är detta fortfarande ett av de främsta vapnen när högsta ledning på olika företag ska övertalas om att köpa in en voice-strategi. Det missuppfattade påståendet kan leda till en missnöjd VD när de egna mättalen börjar rulla in efter ett kostsamt, lite eller mycket för tidigt utfört projekt.

Läs fler av Martin Edenströms blogginlägg här! 

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.