Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Alla företag har ambitioner om hållbarhet – vårt ansvar är att skärskåda dem”

Publicerad: 22 januari 2021, 08:39

”Vi behöver inte bli naturvetare eller ingenjörer. Men vi behöver kasta oss huvudstupa över hållbarhetsutmaningarna med samma nyfikenhet och ambition som vi kastar oss över lanseringen av en ny glänsande produkt.” det skriver Annika Carstedt, Henrik Täppmark och Erik Wünsche på Ruth med anledning av veckans debatt.


Ämnen i artikeln:

RuthHållbarhet

Vi välkomnar debatten om hållbarhetskommunikation då lågvattenmärken som BMWs Greta annons måste undvikas till varje pris. Det är på tiden att samtalet tar plats - men samtidigt är det redan på tok för sent. Att vår bransch fortfarande - år 2021 - har så låg kunskap om vad hållbar utveckling innebär känns fruktansvärt pinsamt.   

Vi är konsulter som med varje nytt uppdrag är vana vid att snabbt sätta oss in i nya utmaningar med vitt skilda förutsättningar. Att då så snart det handlar om hållbarhet stoppa huvudet i sanden är oerhört märkligt. Att påskynda omställningen till ett mer hållbart samhälle är vår tids i särklass viktigaste fråga. Det borde varenda kommunikationsbyrå ha fullt upp med att jobba med i dag. Som Yrsa skriver i sitt inlägg har vi knappt åtta år på oss att halvera våra utsläpp för att ha en femtio procents chans att inte totalsabba planeten för våra barn. Det är bråttom. 

Läs övriga inlägg i debatten:

Yrsa Lindberg: Nej, hållbarhetskommunikation är inte som all annan kommunikation

Linn Jacobsson, Jung: ”Vi anlitas som kommunikationsexperter, inte som miljöingenjörer”

Maria Starck, Futerra: Det måste bo en ”miljöingenjör” i oss alla 

 Och nej, vi behöver inte bli naturvetare eller ingenjörer. Men vi behöver kasta oss huvudstupa över hållbarhetsutmaningarna med samma nyfikenhet och ambition som vi kastar oss över lanseringen av en ny glänsande produkt.

 Och ja, det är svårt. Det är ibland till och med skitsvårt. Men det är också spännande. Och meningsfullt. Varje byrå med lite självaktning utbildar kontinuerligt alla sina medarbetare i hållbarhetsfrågorna. Självklart vill man ha koll på vad de globala målen och de planetära gränserna innebär för den egna verksamheten och för var och en av sina uppdragsgivare. Det finns fantastiskt bra digitala kurser som förklarar alla svåra begrepp och samband på enkla sätt. Många är dessutom gratis.  

 För ju mer vi förstår, ju mer nytta kan vi göra. Den största nyttan vi kan göra är genom att välja vilka företag och organisationer vi hjälper till framgång. På Ruth har vi beslutat oss för att uteslutande jobba med företag och organisationer som vill vara med och bidra till en mer hållbar värld.   

Det skulle förstås de flesta byråer skriva under på idag. För vem vill inte jobba med dem som är med och skapar framtiden? Problemet är bara att alla företag i dag har någonting som liknar en hållbarhetsstrategi eller en pampig vision. Visioner som många byråer nöjer sig med och dessutom paketerar till konsument. Men här måste vi som bransch ta ett större ansvar. Vår förbannade skyldighet är att skärskåda alla dessa ambitioner, visioner och löften för att se om det finns verklig substans och bevisföring bakom det. Och våga ställa krav på dem som inte lever upp till sina ord – och ge mer utrymme till de företag som gör väsentlig skillnad och faktiskt bidrar på riktigt. Det är först då som vår bransch med gott samvete kan påstå att vi faktiskt också är med och bidrar till omställningen.   

 Då krävs ökad kunskap och förståelse. Nya sätt att arbeta och samarbeta. Men också mod och kreativitet. Precis sånt som vår bransch är duktiga på historiskt. Vi har gett oss attan på att göra vårt bästa för att vara en del av omställningen.  

Vi välkomna branschen att göra detsamma.   

Annika Carstedt, Henrik Täppmark och Erik Wünsche, Partners på Ruth

Ämnen i artikeln:

RuthHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.