Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Alla på Instagram har fler följare än du

Publicerad: 22 Maj 2017, 14:46

Aftonbladets sociala medier-chef Erik Carlsson om varför alla följare inte är följare som följer och hur Instagramprofiler samarbetar för att knäcka plattformens algoritm.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanInstagramAftonbladetSociala medierErik CarlssonZara Larsson

Du kanske har undrat hur det kommer sig att varenda bloggare har över 10 000 följare på Instagram. Den kanske enskilt största förklaringen heter Instagress, en bot som nyligen stängdes ned av Instagram efter tre år som den ledande robottjänsten.

Instagress är en av hundratals Instagrambotar som arbetar dygnet runt för att ge dig en så stor följarskara som möjligt. Du ber boten att följa, gilla och kommentera så många konton som Instagrams maxgräns tillåter. Det resulterar i att du på kort tid får en semiorganisk följarskara som är omöjlig att uppnå på naturlig väg.

Det är inte ovanligt att en personlig tränare eller en fotograf får över 10 000 följare på två månader med hjälp av Instagress. Och med följare är det lite som det är med pengar: ju mer man har, desto mer får man.

En snabb genomgång av Sveriges största Instagramkonton visar att andelen inaktiva eller fejkade följare ligger på över 20 procent av följarskaran. Det är i stort sett enbart sedan tidigare kända superprofiler som Alex Schulman, Zara Larsson, Zlatan och Kenza som har en följarskara som består av över 97 procent organiska följare.

Men att bara ha en stor följarskara räcker inte längre. När Instagram bytte från ett kronologiskt flöde till ett engagemangsstyrt flöde förändrades spelreglerna. Det som styr vad som hamnar överst i flödet är numera:

1. Hur fort ditt inlägg gillas och kommenteras.

2. Hur relevant ditt inlägg är (fler kommentarer/gillningar från personer andra följer ökar ditt algoritmscore).

För att komma runt detta har små och stora Instagramprofiler skapat så kallade ”Instapoddar”. Det är en hemlig chattgrupp bestående av ett nätverk av 10–15 Instagramprofiler som tillsammans arbetar för att besegra algoritmen. Så fort en av medlemmarna har lagt upp en bild meddelas resten av nätverket som då är bundna att fort gå in och gilla samt kommentera inlägget.

På det viset får inlägg från poddens medlemmar alltid stort engagemang på kort tid. Något som gör att de premieras av algoritmen och hamnar överst i flödet.

Instagram har blivit en alltmer populär plattform för annonsörer. Men det ställer höga krav på dig som beställare. Vi måste sluta se en stor följarskara som ett kvalitetsmått. De bästa Instagramprofilerna bygger ren, organisk räckvidd med hjälp av fantastiskt innehåll.

Är du skicklig nog att ta reda på vad det är du köper?

Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.