Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad

Publicerad: 1 Februari 2021, 09:19

Foto: Andreas Nilsson

Punkt PR:s Jakob Mjöbring om bråket mellan Apple och Facebook som kan få stora konsekvenser för marknadsförare som vill fortsätta nå rätt målgrupper.


Alla vill ha relevant reklam men ingen vill bli spårad – är en motsättning som vi marknadsförare har brottats med lika länge som internet har funnits. Nu har Apples vd Tim Cook dragit på sig handskarna och värmer upp i ena ringhörnan. I den andra står Facebooks Mark Zuckerberg och får hjälp att knyta på sig sina boxhandskar. När Apple och Facebook bråkar darrar vi marknadsförare. Eller det borde vi göra i alla fall. För det vi kallar att skapa relevant marknadsföring är i väldigt hög grad beroende av att vi kan spåra och nå rätt målgrupp. Det vill Apple sätta stopp för.

Nu äger förstås Apple inte hela internet, men de äger ett operativsystem i sina väldigt populära iPhones där de nu tänker försvåra spårningen från aktörer som Facebook. Så, har du många kunder (eller kunders kunder) som når dig via en egenutvecklad app eller besöker dig via sin iPhone har du garanterat redan dykt in och läst på om de uppdateringar du själv kan göra för Facebooks pixel. Annars är det nog hög tid.

Och i ett större perspektiv är den ständiga motsättningen mellan att vi är reklamtrötta men kan tänka oss relevant reklam, och att vi absolut inte vill bli spårade, en intressant paradox. Lite som att alla vill till himmelen men ingen vill dö, som Timbuktu sjunger om. Vi får bara hoppas att Tim Cook och andra spårningsmotståndare lämnar en lite del av himmelen kvar till oss innan all marknadsföring dör irrelevansdöden.

Jakob Mjöbring

digital strateg, Punkt PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.