Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Alla vill vara TV”

Publicerad: 6 April 2017, 14:24

Vice Medias Eddy Moretti var bokad för att prata om digitalt, men han valde att bara prata om TV. Linjär-TV.

VR behöver TV mer än vad TV behöver VR. I alla fall än så länge, skriver Robert Svensson, projektledare på tv-husens samarbetsorganisation Reklamkraft.


Ämnen i artikeln:

Vice MediaMiptvCannesReklamkraftRobert Svensson

Solen går upp över ett allt mer glesbefolkat festivalpalats på TV-mässan MIP TV:s fjärde och sista dag. Under de gångna dagarna har det förhandlats och slutits avtal som kommer att avgöra vilka format och draman som kommer att bli nästa stora internationella succéer.

Gårdagen dominerades av virtual reality (VR), augumented reality (AR) och mixed reality (MR). Det sista är, om jag förstått det rätt, helt enkelt en mer avancerad AR-upplevelse. Talare efter talare försökte övertyga produktionsbolag och TV-hus om att VR är varthän TV är på väg. Sony Interactives Simon Benson argumenterade för Playstation VR är plattformen som kommer att göra VR-upplevelsen tillgänglig för den breda TV-publiken. Medan förre MTG-chefen Rikard Steiber, numera VD för HTC:s VR-plattform Viveport, argumenterade för att 2017 är "År 1" för virtual reality.
Klart är att VR behöver innehåll från TV-världen mer än vad TV-världen behöver VR. I alla fall än så länge.

Vice Medias Eddy Moretti har snart blivit en del av inredningen här på MIP TV, där han år efter år återkommit för att tala om för den samlade branschen att de inte förstår något alls om hur millenials vil konsumera media.

I går chockade han församlingen genom att säga att han inte tänkte prata ett dugg om digitalt, vilket han var bokad för. Istället tänkte han prata om TV. Klassisk linjär-TV. Vice storsatsar på flera egna dramaproduktioner (bland annat med Jonas Åkerlunds dramathriller om norsk back metal, Lords of Chaos). I samband med det fördjupar och breddar Vice sina samarbeten med traditionella TV-hus, såsom Canal+ här i Frankrike.
Det känns igen. Alla vill ha en bit av TV-tårtan.

Diskussionen om TV-konsumtion här på TV-mässan MIP TV i Cannes kretsar annars kring fyra saker: Drama, komedier, sport och tävlingsprogram. Sport och tävlingsprogram driver det linjära tittandet. Drama och komedier driver VOD-tittandet, som vi i Sverige brukar kalla "Play". (På faktaaxeln driver nyheter linjärt tittande och dokumentärer primärt VOD).

Vad gäller sport är det inte någon större mystik. Alla vet vad som säljer. Där är det bara muskler och ROI-kalkyler som avgör vem som ror hem de stora sporterna, evenemangen och ligorna. Inte mycket magi, men desto mer pengar och tittande.

Bland tävlingsprogrammen ser vi en, för många, oväntad comeback. Som Julian Newby, på MIP Publications sammanfattade det: "Big glossy gameshows are back".
Och när man tänker på det är det inte så konstigt.

De stora TV-husens främsta kompetens är det storslagna och djupt engagerande. Eurovsion, Idol och liknande format samlar befolkningar och tar över diskussioner i sociala medier. Det är i tävlingsformaten man bygger in vanemönster i de breda tittarlagren. Det är det som TV är så bra på att leverera.

Drama är sedan ett par år i centrum för diskussionerna och förhandlingar här på MIP TV. Än mer så i år. Det man här kallar för "Noirification" fortsätter att vara den internationellt dominerande trenden. Politisk korruption, dödshjälp, blodiga historiska kostymproduktioner och människohandel är några teman som dyker upp när årets MIP TV ska sammanfattas. Ganska långt från feelgood.

En annan rörelse är att dramaproduktionen blir allt mer global. Sverige och Norden har länge befunnit sig i framkant vad det gäller att leverera internationellt gångbara dramaformat i förhållande till vårt väldigt begränsade språkområde. I årets mässa har land andra Japan, Turkiet och Ryssland tagit ett stort kliv fram. Fler lär följa efter.

Oavsett genre så tycks plattformsöverskridandet ha gått från undantag till norm i den internationella TV-världen. Förmågan att överlappa mellan linjärt, VOD och olika sociala plattformar är idag lika självklart som smink och ljus när du vill bygga en TV-succé.
Konstigt vore väl annat.

Robert Svensson
Projektledare, Reklamkraft, och VD, Lennox PR

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.