Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Alla vinner på samarbete i osäkerhetens år

Publicerad: 3 November 2020, 10:56

”Många av frågorna på bordet inför 2021 kommer lösas effektivare genom ett tajt samarbete mellan it och marknad. Tyvärr förstår de två olika avdelningarna inte alltid varandra. Murarna kan till och med vara skyhöga och vi behöver hitta vägar för att mötas”, skriver AdOns byråchef Johanna Alanko i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråer

Inför det kommande året finns flera osäkerhetsfaktorer beroende på utvecklingen av coronaviruset. Hur ska vi gemensamt tänka och agera för att vara så framgångsrika som möjligt i en tid då regler och beteenden förändras, budgetar skärs ner och kampanjer flyttas? En sak är säker - ett effektivt, snabbt och högkvalitativt team som består av en modig marknadsavdelning och engagerade byråer är viktigare än någonsin.

Det viktigaste för en marknadsavdelning i osäkra tider är att säkerställa sitt mandat i företagets ledning, om det inte redan är gjort. Det sker främst genom att kontinuerligt visa på effekten av marknadsföringen samt hur den påverkar försäljningen. Den framgångsrika marknadsavdelningen utnyttjar ofta sina byråer och sin budget för att söka information och förpacka den rätt för den interna införsäljningen. Företag som verkligen förstår marknadsföringens effekt är mindre benägna att dra ner på budgeten när det gungar eftersom det bevisligen påverkar försäljningen negativt.

Det finns några enkla, viktiga hörnstenar som utmärker högeffektiva team i branschen. Grunden till motivation och engagemang är tydliga roller och ansvarsområden mellan marknadsavdelningen, mediebyrån och reklambyrån. Att just låta reklambyrån vara reklambyrå och mediebyrån en mediebyrå förbättrar samarbetet och skapar effektivitet, utan att prestige uppstår. Samarbetet behöver präglas av respekt, öppenhet och prestigelöshet där vi kan skratta åt misstag och hylla hjältarna. Det sker genom att bygga förtroendekapital, en ömsesidig kunskapsöverföring samt inte minst en löpande och transparent återkoppling av resultatet. Den sista hörnstenen är målstyrning med tydliga mål för både kommunikationens leverans och de olika arbetsgruppernas performance och bidrag. Genom att peka ut riktning och enas om föreslagen väg dit så får du en byrå som inte bara går jämsides, utan till och med före och visar vägen. 

I dag drivs en stor del av medieutveckling parallellt med teknikutveckling. Många av frågorna på bordet inför 2021 kommer att lösas och drivas effektivare med hjälp av ett tajt samarbete med IT-avdelningen. Tyvärr förstår de två olika avdelningarna dock inte alltid varandra. Murarna kan till och med vara skyhöga. Vi behöver hitta vägar för att möta IT-avdelningen genom att tydliggöra målsättningarna och visionen så att vi alla springer åt samma håll. Marknadsföring + teknik = sant!

 2021 är ett år som ingen kan förutspå och klyschan ”prepare för the worst and hope for the best” har aldrig varit mer relevant. Det gäller att fortsätta arbeta långsiktigt men samtidigt vara öppen och ärlig mot affärspartners med vad som händer och hur verksamheten påverkas. Det finns en lyhördhet på marknaden där årsavtalen kan ersättas av intentionsavtal som gör det möjligt att strypa kampanjer om läget förändras. Att hålla en nära och ärlig relation med mediehusen, men samtidigt våga förhandla och ändra väg är en nyckel till framgång i föränderliga tider. Att oärligt utnyttja situationen kan kanske skapa kortsiktiga vinster, men det är omöjligt att veta när krisen är slut och när man behöver hjälp nästa gång. Då behöver man sitt förtroendekapital kvar i relationen.

Jag upplever ofta att marknadsavdelningen är mer modern och progressiv än flera andra delar i företaget. Marknadschefen är van vid förutsättningar som ändrar sig och behöver hela tiden anamma nya strategier, kanaler och tekniker. Erfarenheten finns för att leda team mot osäkra mål och otydliga framtider. Därför är marknadschefens roll nu viktigare än någonsin för att hjälpa företaget att säkerställa sina intäkter - samt till och med växa trots ovissheten på marknaden.

Johanna Alanko är byråchef på den fristående mediebyrån AdOn. Med över 25 års erfarenhet har hon upplevt flera kriser i samhället och mediebranschen. Hon har flera gånger arbetat med marknadsavdelningar som klarat sig bra i tuffa tider och kommit ut starkare på andra sidan.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.