Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Almedalen tappar vartannat evenemang – så här kan man överleva

Publicerad: 5 juli 2022, 07:59

Niclas Karnhill

2022 skulle Almedalen göra en storslagen comeback, i stället fortsätter den negativa trenden. I fyra punkter argumenterar kommunikationsrådgivaren Niclas Karnhill för att politikerveckan borde åka på turné: ”Utanför Gotland finns tjugo regioner med orter som är stora nog för att ha kapacitet, men tillräckligt små för att ha charm”.


Ämnen i artikeln:

NyheterAlmedalen

Vi har ätit dina wraps. Vi har vaknat av smattrande ljudet av rullväskor på dina gamla gatstenar, tagit morgondopp vid Kallis, kämpat oss uppför Hästgatan och respektfullt hanterat tystnadsplikter sena kvällar på Strand. Men framför allt har vi träffat människor vi kommer att ha livslånga relationer med – och allt detta i en vacker miljö. Du är lätt att falla för, men precis som alla förälskelser kommer så småningom vardagen med dess disk, amorteringar, CSN-lån och köksbordsdiskussioner kring den där förbannade räntan. Jag är rädd för att vi snart är där, Almedalen. 

Mättnadskänslorna understryks av Region Gotlands statistik. Drygt två tusen evenemang kommer arrangeras i år. En fin siffra ända tills man jämför med 2018, även det ett valår. Då anordnades fler än dubbelt så många event. Om vi kompenserar för att det numer enbart är fem dagar så ser vi att tappet är nära 30 procent per dag. 

2022 skulle bli den stora comebacken för Almedalen. Efter år av covidisoleringar skulle vi äntligen få chans att träffas igen. Men negativa trenden, som började redan 2019, har fortsatt. För oss som ser det unika och demokratiska med att medborgare, politiker och företag träffas under avslappnade former är detta ett rop på hjälp. Något behöver göras. Och som så ofta är obekväma frågor en bra start. 

Vad hade hänt om andra orter turas om att arrangera? Ett Almedalen på turné – som ett olympiskt spel för demokrati, tankar och idéer. När initiala chocken att förändra ett 54 år gammalt, beprövat koncept lagt sig börjar möjligheterna visa sig. En efter en. 

Jämlikhet. Rikspolitiker och nationell media besöker och uppmärksammar orter som vanligtvis inte syns. Fler får höras och kan påverka och de fina talen om att hela Sverige ska leva – som ironiskt nog ofta sägs i Almedalen – blir verklighet. 

Inkludering. Låt oss vara ärliga, riksdagspolitiker och stora företag kommer alltid kunna vara i Almedalen. Men skenande boendepriser och dyra resor gör att landsbygdspolitiker, intresseföreningar och mindre organisationer tvingas tacka nej. Dessa kostnader kan bli lägre med andra orter. Dessutom – man kan ta tåg till alla regioner i Sverige förutom Gotland, så det finns även en miljövinst att göra. Kort sagt: tröskeln blir lägre. 

Regional utveckling. Investeringarna ökar i arrangörsorten, vilket kommer få positiva konsekvenser för hela dess region. Dessutom får lokaljournalistiken en kick.

Vitalisering. Man ska inte underskatta nya miljöers påverkan på nyfikenheten och engagemanget hos besökarna. 

Sverige är fantastiskt. Utanför Gotland finns tjugo regioner med orter som är stora nog för att ha kapacitet, men tillräckligt små för att ha charm. Och kanske är detta det enda alternativet. Gör vi ingenting finns risken att vi till slut står med våra roséglas på halvfulla mingel och undrar vad som hände medan övriga Sverige är upptagna med att sitta i bekväma Teamsmöten. De kanske inte har lika roligt, men de slipper höga priser, krångliga resor och miljöångest. Detta är elefanten i rummet. 

En sak till. Detta kommer naturligtvis göra ont i många stockholmare som är vana vid direktflyg till Visby. Men när den värsta flygabstinensen lagt sig tror jag att även vi kommer uppskatta det nya, det outforskade. Som Almedalen var en gång i tiden. 

Wrapsen smakar lika gott i Västernorrland. 

 

Niclas Karnhill, kommunikationsrådgivare, sex år i Almedalen 

 

Ämnen i artikeln:

NyheterAlmedalen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.