Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Amazon.se är som väntat främst en automatiserad migration – framtid som ”Ullareds-ehandel”?

Publicerad: 28 Oktober 2020, 09:55

Resumés bloggare Martin Edensröm är inte förvånad över den slafsiga lanseringen av Amazon.se. ”Efter år av spekulationer är Amazon Sverige här. Frågan är om så mycket verkligen förändrades?”.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmAmazon

Omkring sex miljoner kronor fick en 60-årig kvinna på Östermalm för att sälja domännamnet Amazon.se till Jeff Bezos amerikanska game-changer 2017. Sedan dess har den svenska domänen pekat vidare till tyska Amazons sajt. Fram tills 07:00 onsdagen den 28:e oktober 2020. Nu är Amazon Sverige officiellt här, nästan på dagen en månad innan shoppinghögtiden Black Friday.

Det är en rätt slafsig och oren lansering vi svenskar får. Något som förvisso förvånar få i branschkännare. Redan i rubriksättningen börjar det. Till Sverigelanseringen och på startsidan av Amazon.se har det halvsvenska contentteamet vid Amazon Luxemburg Google Translate-översatt fram icke-ord som ”Blixtkampanj”.

För att övertyga svenska shoppare att slå till under lanseringsdagen har Amazon slagit på viss ”e-handelstaktik”. Som en ”Urgency sales tactics”, som jag skrev om förra året här på Resumé samt i denna tillhörande artikel. Det är en klocka med nedräkning redovisad under utvalda varor och pris. En TV Samsung TU7199 listas t ex bland de första valen som oinloggad i samma kampanj. Den TV:n går för ojämna, direktkonverterade summan av 7716 SEK. Frakten bjuder Amazon Sverige på om det går över 229 SEK. Men exakt samma TV och årsmodell kostar enbart 5500 SEK på Samsung.com egna D2C/brand store just nu. Inte heller en på startsidan topplistad Bosch borrmaskin är ens i närheten av Prisjakts lägstapris under onsdagen.

Dessutom missar Amazon helt att anpassa och personalisera för den omkring femtedel av det svenska folket som redan tidigare har handlat på Amazon.com, tyska eller brittiska Amazon. Johan Anselmsson, marknadsföringsprofessor vid ekonomihögskolan vid Lunds universitet forskade så sent som i september fram de siffrorna om oss. Vi svenskar måste registrera oss på nytt och kan därmed inte lika sömlöst återanvända tidigare kontouppgifter utan att återställa gamla lösenord.

Bland bästsäljarna inom klassiska kategorin böcker ligger den i Sverige okända, tyska sångboken från Björn Heuser etta. Uppenbarligen ett arv från tyska Amazon. Bonnierförlagen ska tillsammans med Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO och Ifö vara de svenska företag som initialt anslöt sig till Amazon.

En L’Oréal Paris Men Expert Hydra kräm går däremot på 67 SEK istället för Prisjakts nuvarande lägstapris om 80 SEK (eller som hos prispressare nummer två, 89 SEK hos Lyko). Då är 67 SEK ett bra pris. Amazon.se kanske har en framtida roll inom förbrukningsvaror för ”Ullaredssverige”. Då måste Amazon däremot få till en motsvarighet till Dash Buttons (en-klicksknapp som tidigare fästes på t ex en diskmaskin för att Amazon-beställa tidigare föredragen förbrukningsvara, se bild) eller få in en svenskspråkig Alexa i varje småländskt hem. Och det pronto.

Noterbart är att enbart egna Amazon-hårdvaran Amazon Ring säljs. Ingen typ av Alexa Echo Spot, Dot eller annan röstassistent (som annars mer eller mindre tapetserar Amazon.com och övriga webbar) erbjuds via dagens Amazon.se. Men bra är kanske det. En Amazon Ring visar sig kosta mer på Amazon.se än vad den gör hos danska elektronikvaruhuset Computersalg vid lanseringen.

Efter år av spekulationer är Amazon Sverige här. Frågan är om så mycket verkligen förändrades?

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmAmazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.