Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Annie, vi måste prata...

Publicerad: 14 September 2020, 07:52

Annie Lööfs Youtubekanal har blivit en riktig snackis de senaste veckorna.

Kommunikationsstrategen Daniel S. Ogalde känner sig inte bara gammal när han tar en titt på centerledaren Annie Lööfs Youtube-kanal, utan också mättad på intetsägande plattityder. Vad händer när politiker förvandlas till influencers?


Ämnen i artikeln:

Annie LööfCenterpartietYoutube

Annie Lööf har fått barn. Tre månader för tidigt föddes hennes lilla dotter och därför har hon startat en Youtube-kanal, eller? Nyheten om att Centerns partiledare startat en videoblogg är lika förvånande som fascinerande men även förvirrande. Förvånande då Youtube tillsammans med Twitter antagligen är en av de allra hetsigaste av bikupor man kan ge sig in i och fascinerande då Lööf ändå haft modet att anta ett av de främsta eldproven för politiker - att vara genuin.  

Själv är jag en YouTube-junkie av rang. Matlagning, politik, kampsport, true crime, ja även sminktutorials konsumerar jag i timtal. För många med mig har Youtube blivit det nya radiobruset som håller en sällskap och emellanåt bjuder på något intressant att fördriva jobbpendlandet med. Sedan starten 2005 har Youtube blivit den största kanalen för rörligt material med miljarder tittare i över hundra länder och två miljarder visade videotimmar dagligen. Således hittar man allt från kändisar, företag till presidenter och aktivister i detta digitala ekosystem. En enorm räckvidd med andra ord. Så det är kanske inte så konstigt att centerledaren tagit steget ut på tuben och hon är inte ensam utan ansluter sig till KD:s Ebba Bush Thor.  

Är Youtube för alla? 

Låt oss vara ärliga, jag är inget fan. Inte av någon politiker. Senast jag blev berörd eller åtminstone imponerad var när Gudrun Schyman offentligt berättade om sin alkoholism – 1996. Tycka vad man vill om Schyman men hon hade förmågan att vara genuin i allt från TV-soffan till pengabrännandet.  

För som kommunikatör är det svårt att inte rynka pannan eller generat krypa ihop när Annie berättar att Corona drabbat oss alla medan hon mjukt lägger handen på hjärtat och blickar in i kameran. Eller hur hon i takt med vår tid varit feminist i hela 37 år, alltså sedan hon föddes. Flitigt redigerade självklarheter i en substanslös godhetssignalering. 

Så plötsligt ska vi koka lite kaffe och ta en promenad med barnvagnen. Oj, fel lock till termosen, hoppsan. Lite skratt å så fastnade väskan i en låda, lite mer skratt. Det Annie ser som chansen att få berätta med egna ord, att få komma oss väljare nära, känns mer som ett tillrättalagt och ängsligt kafferep med nyinflyttade grannar. Ni vet, de där som man aldrig kommer djupare in på livet än vädret. Själv föredrar jag torkande färg. 

Och det är i andra avsnittet som Lööf i förbifarten sätter fingret på det primära problemet med hennes Youtube-debut när hon skrattande säger ”Nu låter jag som en politiker”. Insikten om att alla inte platsar framför kameran kan vara tuff, insikten om att alla inte platsar på Youtube är dock nödvändig.  

Målgrupp och budskap 

Siffror från Internetstiftelsen visar att det främst är unga som dominerar Youtube åtminstone på en mer regelbunden basis och då i synnerhet pojkar och män. Med tanke på Centerns väljarbas och banalt paketerade ämnen som mödraskap, feminism och killars räkmacka i samhället kan man undra varför man valt just denna kanal. För fortfarande har jag ingen aning om vad jag tittat på förutom en nybliven tvåbarnsmamma som tar barnvagnspromenader med en latte i handen och berättar om hur svårt det är att jonglera karriär och föräldraskap. Vilket självklart också är anledningen till att hon anlitat både stylist och städhjälp, like you do.  

Till synes omedvetet bygger man så den symboliska bilden av en priviligierad medelklass, den med influencers såsom Blondinbella och Margaux Dietz i spetsen, långt från den väljarskara man säger sig vilja nå. När Lööf i en frågestund så förklarar hur hon stärkt sin självkänsla svarar hon ”Du kan!” i bästa Obama-stil, och förvandlingen till the cool-mom som försöker bonda med sina kids är komplett. #cringe. Själv slungas jag in i en ålderskris i vetskapen om att det enbart skiljer ett år oss emellan.   

Minskat förtroende för politiker 

Annies Youtube-försök kan självklart ses som en fortsättning av det allra mest centrala i sociala medier - jaget. Att tro att man har något viktigt att säga och att människor i förlängningen är intresserade av att lyssna. Ska man se till antalet gilla så är dock slutsatsen den omvända. Plattityder fungerar sällan om du inte talar till de redan frälsta. Allt medan förtroendesiffrorna för svenska politiker fortsätter att dala. 

”Det ser otroligt dystert ut. Politiker fokuserar på spelet, man fokuserar på konflikterna och man fokuserar på att den andra är lögnare.”, menade Novus i en opinionsundersökning från i fjol som visade att 70% av väljarna hade minskat eller kraftigt minskat förtroende för politiker. En tendens som förstärks av KantorSifos Förtroendebarometer där Centerpartiet finns bland bottennoteringarna. 

Det saknas djup, det saknas insikt, det saknas transparens. Man skulle kunna tro att jag pratar om svensk politik. Utan barn och med en avsmak för latte tillhör jag väl knappast målgruppen men även jag kan se att detta inte är bra kommunikation.  

Daniel S. Ogalde

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.