Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Använd den globala nystarten till att uppmuntra nya beteenden och köp”

Publicerad: 12 November 2020, 12:15

Joe Biden tillträder som amerikansk president i mitten av januari.

Valet av Joe Biden som USA:s näste president påverkar inte bara politiken, utan även konsumenter som i samband med liknande händelser är öppna för att bryta invanda beteendemönster, det skriver Beate Undén i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Världens mäktigaste nation har till slut fått en ny ledare. Vem som är USA:s president har betydelse för hela världen, vare sig det framför allt har en faktisk eller psykologisk inverkan. En mandatperiod på fyra år innebär därmed en slags nystart, en tidsmarkör för att världen går in i en ny cykel. Även om valets utkomst inte har realpolitisk effekt på oss kan vi få praktisk nytta av världshändelsen även i lilla Sverige. Forskningen är nämligen full av exempel på att nystarter är väldigt effektiva för att hjälpa människor etablera nya vanor och beteenden. 

Vad säger forskningen?

I en studie ville forskare undersöka hur tidsmarkörer påverkade kosthållning. De frågade deltagarna hur sannolikt det var att de skulle börja äta mer hälsosamt under var och en av de kommande sex dagarna. Skillnaden mellan kontroll- och experimentgruppen var om deltagarna fick se dessa kommande dagar i veckodags- eller månadsformat. Eftersom de sex dagarna sträckte sig från 27 februari till 4 mars fick månadsgruppen se dagarna uppdelade i två boxar, en för februari och en för mars. I veckodagsgruppen framgick inte månadsskiftet men dagarna var däremot uppdelade enligt vilken vecka de tillhörde. Alla deltagare fick sedan ta ställning till vilken av de kommande sex dagarna de bedömde skulle ge dem mest energi och entusiasm att börja äta nyttigare. Resultatet visade att framför allt deltagarna som fått se datumen uppdelade på två månader kände mest energi när perioden just startat, alltså under de första dagarna i månaden. Men även veckodagsgruppen hade mest entusiasm att börja med sin nya diet när en ny vecka just startat. 

I en annan studie hade forskarna som hypotes att människor skulle ha lättare att fatta konsumtionsbeslut när de påmints om en större händelse, samhällelig eller personlig. I experimentgruppen testade man hur motiverade deltagarna blev att göra en semesterresa en större lokal helgdag och i kontrollgruppen en vanlig helg. Forskarna fann mycket riktigt att den större helgdagen upplevdes som en mycket starkare markör för nystart och därför motiverade deltagarna mer till att inleda denna nya period med ett köp, i det här fallet av en resa. 

Och vad betyder det?

Nyårslöften i all ära, men måndagar, första dagen på Q4 och en flytt har alla psykologiska effekter på vår vilja att ändra beteenden, som att göra större köp. Villigheten att börja med en ny vana eller beteende gäller såväl duktiga som mer lustbetonade saker, som att äta mer nyttigt eller köpa en nöjesresa. I forskarvärlden tänker man sig att orsaken är att det blir lättare för människor att följa sina framsteg och samtidigt psykologiskt bryta sig loss från tidigare ”dåligt” beteende i samband med en tidsgräns. Detta eftersom man kan börja sin nya vana med en nyskrivet blad och avskilja sig från sitt tidigare icke-perfekta jag. Den nystart världen nu genomgår kan användas för att sätta nya beteenden. På samma sätt kan budskap ramas in utifrån närliggande tidsmarkörer, stora eller små, för att underlätta för konsumenter eller medborgare att ändra beteenden.

Beate Undén, beteendevetare, Rodolfo

Källor: Hennecke, M., & Converse, B. A. (2017). Next week, next month, next year: How perceived temporal boundaries affect initiation expectations. Social Psychological and Personality Science, 8(8), 918-926.

Li, Q., & Yu, L. (2020). ”I deserve a break!”: how temporal landmarks and the perception of deservingness influence consumers’ travel motivation and intention. Journal of Travel & Tourism Marketing, 37(5), 624-635.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.